Sorozatunk első részében az alapvető kisirodai számítástechnikai eszközök beszerzésével foglalkoztunk, most pedig azt nézzük meg, milyen alapvető szoftverek megvásárlását érdemes megfontolnunk egy új cég indításakor.

Jelszavunk továbbra is lehetne a "nem fog fájni" - legalábbis nem feltétlenül. Mivel kisirodáról beszélünk, nem kell feltétlenül arra készülnünk, hogy licencek százaival ellátott CRM megoldásokba, vagy épp kiterjedt hálózatmenedzsment szolgáltatásokba kell pénzt fektetnünk. Természetesen itt sem tudunk "látatlanban" teljes körképet nyújtani, hiszen vállalkozásonként különböző speciális igények merülhetnek fel - a grafikával, webbel foglalkozó cégeknek más felhasználói szoftverekre van szüksége, mint például egy mezőgazdasági vállalatnak. Az alábbi, teljesen alapszintű példák azonban a legtöbbször minden cég esetében szükségesek.

A kezdet kezdete | Ha megvannak az előző cikkben is említett számítógépek, nem árt működésre bírni őket egy operációs rendszer segítségével. Notebookok és egyes számítógép-konfigurációk esetében gyakran kapunk előre telepített rendszert a gépeken, éppen ezért nem árt már a hardvervásárláskor odafigyelni arra, milyen feladatra szánjuk a gépet, és a hardvertulajdonságok mellett figyelembe kell vennünk a rendszer jellemzőit is.

Amennyiben valamilyen belső hálózatot kell létrehoznunk, már a legalsó szinttől észben kell tartani a céges rendszerek kompatibilitását. Sőt, pont a legalsó szinttől, hiszen itt leggyakoribb esetben nincs semmilyen központi hálózatirányítás, gép kommunikál géppel, rendszer a rendszerrel - így például nem feltétlenül a gyors boldogulás záloga, ha az egyik gépen Windows XP fut, a másikon Linux.

Ha nincs hálózati és IT guru a cégnél, ésszerűbb valamelyik Windows változatnál maradni - a Windows 7 közvetlen hálózati beállításai például viszonylag egyszerűek és gyorsan beállíthatóak a Homegroups funkciónak köszönhetően. Természetesen alternatívából van jó néhány, hiszen egységesen felruházhatjuk gépeinket valamilyen Linux változattal is, ez esetben viszont érdemes előre megvizsgálni, nem lesznek-e a későbbiekben kompatibilitási problémáink.

Írjunk, számoljunk, prezentáljunk | A következő lépcső a legtöbb kisvállalat számára a felhasználói szoftverek beszerzése. Pár éve egy hasonló tanácsadóban egyértelműen a Microsoft Office család neve hangzott volna el azzal a kiegészítéssel, hogy létezik pár jóval kevésbé ismert alternatíva, de mégiscsak a Word, Excel, PowerPoint szentháromság a legáltalánosabban elterjedt megoldás. Természetesen az Office továbbra is fontos szereplője az irodai alkalmazások piacának, ám azóta akadnak trónkövetelők is.

Amennyiben az abszolút költséghatékonyság a cél, érdemes kipróbálni az OpenOffice.org csomagot, melyben ugyanúgy megtalálható a szövegszerkesztő, táblázatkezelő és bemutató-készítő komponens, sőt, rajzprogramot és adatbáziskezelőt is tartalmaz. Az ingyenesen letölthető csomag ráadásul magyarul is tud, formátumok tekintetében pedig gyakorlatilag kompatibilis a legelterjedtebb fájltípusokkal.

Az internet és a felhő korában nem árt elgondolkozni a cloud megoldásokon is. A Google alkalmazásai között is találunk alapszintű, de folyamatosan fejlesztett szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt és prezentáció-készítőt, a rajz funkció a napokban került a Google Docs szolgáltatásai közé.

Vigyük az ügyet | Egy vállalkozás számára elengedhetetlenek az ügyviteli programok - persze számlázhatunk kézzel is, de ez már heti egy-két számla kiállításakor is macerás, körülményes folyamat. A bérelszámolás hasonlóan nehézkessé válhat, minél több alkalmazott járandóságát kell kezelnünk.

Számlázó, bérelszámoló programok szerencsére sok helyen beszerezhetőek. Még ingyenes változatokat is találhatunk, például a Számadó oldalán - ezek ugyan limitált funkcionalitású verziók, ám az alapvető szolgáltatások így is elérhetőek, tehát akár egy fillér befizetése nélkül (egészen pontosan csak a törvényben előíyrt, pár ezer forintos regisztrációs díj megfizetése után) lehet számlázó vagy bérszámfejtő programunk - ez utóbbi maximum öt személyt kezel ingyenesen.

Amennyiben gazdagabb funkcionalitású szoftvereket keresünk, találhatunk olyanokat, amelyek a számlázás mellett készletnyilvántartási, gépjármű útnyilvántartási és még sok egyéb modullal rendelkeznek. Csak arra figyeljünk oda, hogy valóban a hazai ügyviteli rendnek megfelelő programot használjunk, barkácsolt szoftverekből származó adatoknak nem minden esetben örül az Adóhivatal.

Csak biztonságosan | A céges adatok biztonsága még fontosabb, mint az egyéni felhasználók gépein található adatoké - azt még túléljük valahogy, ha egy személyes dokumentum vagy egyéni levelezés sérül meg, ám ha hivatalos iratainkban tesz kárt egy vírus, esetleg üzleti titkainkra teszi rá a kezét egy hacker, jóval több forog kockán.

A biztonsági programok manapság már nem csupán vírusirtók - a komplex megoldásokban tűzfal, levélszemét-szűrő és megannyi egyéb szolgáltatás segíti a klasszikus vírusvédelmet. Természetesen itt is vannak ingyenes megoldások, például a Microsoft Security Essentials személyében, de a fizetős megoldásoknak is léteznek felhasználószám alapján árazott, kedvezményesen kikalkulálható változatai. Fontos az is, hogy feltelepítés után időközönként ellenőrizzük, letöltődnek-e a frissítések is a programhoz, máskülönben a napról napra agyafúrtabb biztonsági fenyegetésekkel nem tudjuk felvenni a versenyt.
 

Mit kezdjünk a gyilkos robotokkal?

Kétnapos nemzetközi konferencián próbálták a szomszédos Bécsben kitalálni, miként lehetne nemzetközi szinten kezelni a mesterséges intelligencia fejlődésével egyre potensebbé váló autonóm fegyverrendszereket.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.