Aki stratégiai szinten kezeli az informatikát, annak nem jelent gondot a TCO elvek követése a beszerzések tervezése során - derül ki az Országgyűlés informatikai vezetőjével készült interjúból.
Az elmúlt hónapokban a Bitport Közigazgatás rovatában megjelent cikkekben többször szóba került a TCO alapú gondolkodás, illetve annak hiánya a közigazgatásban. Az elvek talán nem is olyan ismeretlenek a magyar közigazgatásban: vannak úttörő típusú vezetők, akik ezt a gondolkodásmódot már régen magukévá tették.

Az ő esetükben vajon mi vezette őket erre a gondolkodásmódra, milyen problémákkal kellett megküzdeni és milyen eredmények születtek ennek eredményeként Ezeket a kérdésköröket jártuk körbe Kertészné Gérecz Eszterrel, aki közel 14 évig irányította a Magyar Országgyűlés informatikai rendszereinek fejlesztését és üzemeltetését. Ezzel kapcsolatban igen jelentősbeszerzési tapasztalatra tett szert; először a beszerzések nagyságrendjéről kérdeztük.

Kertészné Gérecz Eszter, az Országgyűlés Hivatalának informatikai főosztályvezetője már egyetemi évei alatt megismerkedett a számítástechnikával és azt követően végigjárta az elektronikus technológia minden lépcsőfokát a programozástól a rendszertervezésen, adatmodellezésen keresztül a felső vezetői feladatkörökig.
1990-tól a KSH informatikai vezetője, ahol PHARE projekt keretében a KSH informatikai megújítását irányította. 1998-tól az Országgyűlés Hivatalának Informatikai vezetője, ahol a parlamenti munkát támogató telekommunikációs és informatikai infrastruktúráért, az alkalmazások fejlesztéséért és az üzemeltetésért felel.
Szakmai munkásságát 2004-ben Neumann János díjjal és "Az Év Főinformatikusa – életmű" különdíjjal, 2008-ban a Magyar Köztársasági Lovagkereszttel ismerték el.

– A Parlament működésének végrehajtó szervezete az Országgyűlés Hivatala, amelynek Gazdasági Főigazgatósága felel az informatikai eszközök beszerzéséért és működtetéséért. A feladat kiterjed a Hivatal valamennyi szervezeti egységének munkavégzéséhez szükséges alapinfrastruktúra, informatikai és telekommunikációs eszközeinek biztosítása és üzemeltetése mellett az országgyűlési képviselők munkáját támogató eszközökre is. Az infrastruktúra a hálózati eszközök, fájlkiszolgáló-, adatbázis-, web-, és levelezőszerverek mellett mintegy 1500 munkaállomásból és a hozzájuk rendelt hálózati nyomtatókból áll. Az informatikai főosztály költségvetése a beruházási és dologi kiadásokat tartalmazza.

A költségvetés tervezésénél eltérést mutatnak a parlamenti választások évére (ciklusváltás) tervezett összegek a többi évtől, mivel a parlamenti választások évében kell az országgyűlési képviselők változásából adódó ellátási kereteket meghatározni, illetve biztosítani. A választások közötti években az informatikára és telekommunikációra fordítható dologi (üzemeltetés, kisértékű beszerzés, támogatási szerződések, oktatás stb.) és beruházási költség összesen mintegy 400 millió forint, a ciklusváltás évében ez megközelítheti a 800 millió forintot.

Milyen alapelvek, illetve stratégia mentén indították a beszerzéseket? Milyen indokok vezérelték IT vezetőként a TCO szintű gondolkodás irányába?

– Az Országgyűlés Hivatala jellemzően a ciklusváltást megelőző évben informatikai stratégiát készíttet, illetve aktualizálja az előbbi stratégiai terveket. Az informatikai stratégia kitér a ciklusváltás feladataira, valamint elemzi e középtárú informatikai fejlesztési irányvonalakat, és priorizálja a folyamatban lévő, illetve tervezett feladatokat, vizsgálva az egyes feladatok végrehajtásának kockázatait.  A stratégiai tervezéshez a felhasználói tapasztalatok és igények, valamint az informatikai szakma meghatározó szállítóival folytatott tájékoztatók, workshopok szolgáltatják a kiindulási szempontrendszert.

Az informatikai vezetőnek tekintettel kell lennie a felhasználói követelményekre, de minden időben a legfontosabb a beszerzések tervezésénél a biztonságos és megbízható üzem biztosítása, a gazdaságossági szempontok figyelembe vételével. Az említett a szempontok együttes mérlegelése vezetett oda, hogy a hivatal a központi államigazgatás területén elsők között kezdte meg a szerverpark konszolidálását, a virtuális környezet kialakítását, valamint 2003-tól az országgyűlési képviselők részére a biztonságos távmunka rendszer üzemeltetésének és szolgáltatásának biztosítását.

Végeztek előzetes számításokat a beszerzések későbbi költségvonzatára vonatkozóan?

– A költségvetés tervezése – a korábbiakban említetteknek megfelelően – beruházás mellett az üzemeltetési költségek éves tervezését és tartalmazza. Nagyobb értékű beruházás esetében mindig tervezzük a beruházást követő költségtényezőket is. A kérdésben felvetett problémák megoldását jól érzékelteti, hogy például a képviselői távmunka eszközök beszerzésénél a teljes ciklusra előre biztosítjuk az összes termék licenszét, szoftverkövetéseket és kiterjesztett garanciát írunk elő.

A papírfelhasználás drasztikus csökkentésére 2004-ben a hivatal vezetésének támogatásával került sor belső fejlesztés eredményeként, amikor az e-Parlament projekt keretében webes felületen kiváltozzuk a tényleges Futárposta szolgálatot. A konszolidáció és a szerverváltások esetében fontos szempont volt az új eszköz energiafelhasználásának vizsgálata is. Amennyiben a közbeszerzési törvény lehetőséget biztosít rá, az eszközbeszerzéssel együtt a következő évek szoftverkövetését is pályáztatjuk.

Hogyan lehetett érvényesíteni ezeket a költségsorokat a következő évek költségvetés tervezésében? Növekvő rendszerek normál esetben növekvő üzemeltetési költséget eredményeznek. A költségvetést meghatározó vezetés tudatában volt ennek a műszaki feltételnek?

– A költségvetés tervezése a tárgyévet megelőzően már nyáron megkezdődik. Az üzemeltetés biztonsága a legfontosabb a hivatalban, ezért a dologi költségek tervezése bizonyos értelemben elsőbbséget élvez az új beszerzésekhez képest. A stratégiai tervezés során ezért van nagy jelentősége a prioritások meghatározásának, mivel a beszerzések tervezését is ezeknek megfelelően kell ütemezni.

Az informatikai költségtervezés a közbeszerzésért felelős szervezeti egységgel összehangoltan történik, és a terveket a hivatal vezetése hagyja jóvá. Ezt követően a tervek végrehajtásához élvezzük a vezetés támogatását. Váratlan igény esetén elképzelhető a költségterv módosítása, de eddig erre mindig közös megállapodás született, és nem okozott fennakadást a működtetésben.

Ennyi év után hogyan látja, milyen pozitív eredményeket hozott a TCO alapú gondolkodás, és milyen problémákat szült? Mit szóltak ehhez az intézményi vezetők és hogyan fogadták a szállítók?

– A korábbiakban említettek szerint a hivatal vezetése elfogadta azt a beszerzési tervezési logikát és módszertant, amely a beszerzések komplex költségvonzatát vette figyelembe. A szállítók az olyan beruházásokat, amelyben előre látták, hogy milyen kötelezettségek hárulnak rájuk az elkövetkező években, kifejezetten pozitívan értékelték. A kiszámíthatóság mindenki számára fontos a gazdasági életben.

A mi területünkön kifejezetten pozitív eredményről számolhatunk be, de ez annak is köszönhető, hogy a hivatal gazdaságpolitikája szigorú belső szabályozásokkal egészíti ki a közbeszerzés jogszabályokat.

Mit tanácsol annak az IT vezetőnek, aki most akar átállni erre a beszerzési elvre? Hogyan kezdje az átállást?

– Az első lépés a jelenleg működő rendszer felmérése és elemzése, valamint a stratégiai tervezés során a beszerzések fontossági sorrendjének felállítása a középtávú tervezéssel kiegészítve.

Közigazgatási IT: ami most olcsó, később nagyon drága lehet
Hogyan hasznosulhat a kockázatelemzés a közigazgatásban?


Várjuk mindazon intézmények jelentkezését, ahol eddig is TCO alapon tervezték és szervezték beszerzéseiket, hogy a bevált gyakorlatokat mások is megismerhessék!

Bitport Bojta János
Bitport Bojta János
Bojta János közigazgatási informatikai szakértő, a TCOrgan Kft. ügyvezetője. Az IVSZ általános elnökségi tagja, a BKIK Tanácsadó Osztályának elnökségi tagja.

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.