Az Adobe feladja, és nem fejleszti tovább a mobil eszközökön működő Flash Playert. Az irányváltás jegyében a vállalat 750 alkalmazottját is szélnek ereszti.
Az Adobe amerikai lapértesülések szerint holnap jelenti be, hogy leállítja a mobil böngészőkre szánt Flash Player fejlesztését, erőforrásait pedig a mobil appok, a desktop tartalmak (böngészőben vagy azon kívül), illetve a HTML5 területére koncentrálja. A ZDNet beszámolója a vállalat partnereinek küldött értesítőből idéz, ennek alapján a mobil eszközökön az Adobe AIR keretrendszeren belül képzelik el a natív alkalmazások fejlesztését.
A Flash elsősorban az asztali gépeken terjedt el széles körben a böngésző-plugineken keresztül, ám a mobilpiacon csak marginális jelenléttel rendelkezik. Az Apple a Safari-támogatás megvonásával gyakorlatilag kiseprűzte készülékeiről a Flash beépülőt, mivel lassúnak és megbízhatatlannak minősítette az Adobe programját, amely ráadásul az akku-üzemidőt is érzékelhetően csökkenti. Az iPhone gyártója így egyfajta morális győzelmet könyvelhet el, hiszen az Adobe az elmúlt évek során nem váltotta be ígéreteit a nyilvánvaló problémák megoldásával kapcsolatban, és a Flash más környezetekben is gyatra teljesítményt nyújtott – jelzésértékű, hogy már
a Windows 8 alatt sem számítanak rá.
Remek. És a desktop verziót is szüntessétek meg.
– olvasói vélemény a ZDNet beszámolója mellett
Az Apple korábban megpróbálkozott vele, hogy a Flash-t a natív iOS alkalmazások fejlesztői platformjaként is blokkolja, amire végül nem került sor. Az Adobe ennek megfelelően az AIR technológiára építi a Flash jövőjét, amely multiplatformos fejlesztői eszközként lehetővé teszi a Flash alapú standalone appok készítését az összes jelentős alkalmazásáruház számára. Ezzel persze leereszt a cég "teljes web" koncepciója, amely a Flash népszerűségére hivatkozva azzal érvelt a böngészőtámogatás mellett, hogy annak hiányában a felhasználó elvágja magát az online tartalmak jelentős részétől, köztük videófolyamoktól, játékoktól vagy akár teljes honlapoktól is.
Ésszerű kapituláció ■ Az Adobe mindezzel párhuzamosan megszabadul 750 főállású alkalmazottjától, ami a teljes állomány 7-8 százalékát jelenti – a bejelentés hatására a vállalat részvényeinek árfolyama ugyanekkorát zuhant a tőzsdén. Az elbocsátások több részleget és földrajzi régiót (elsősorban Észak-Amerikát és Európát) érintenek, a szervezeti átalakítás összes költségét pedig több mint 90 millió dollárra becsülik, ami az Adobe negyedik negyedéves eredményeire is negatív hatással lesz.
A cég forrásokat von el, ennek megfelelően pedig a licenc-bevételek kiesésével kalkulál a vállalati termékek területén; ezek egyébként az Adobe teljes forgalmának alig egytizedét adják, messze elmaradva a tartalom-előállítással és digitális médiával foglalkozó üzletágak mögött. Az Adobe a tervek szerint továbbra is jelentős összegeket invesztál a Creative Suite termékek fejlesztésébe, amelyekhez kapcsolódóan 2012-ben
nagyszabású cloud szolgáltatást indít, és a Dreamweaver vagy az Edge eszközökön keresztül nagy lendülettel az olyan szabványok felé fordul, mint a HTML vagy a CSS.
Általános vélekedés szerint a jövőben a 3D játékok, a prémium videótartalmak vagy akár a céges "házon belüli" alkalmazások termelhetnek igazán komoly bevételt az Adobe számára. Ezt fő szövetségese, az Android nem feltétlenül biztosíthatja számára, hiszen terjeszkedésének iránya éppen az alsó kategóriaás eszközök felé mutat, amelyek egyszerűen gyengék a szóra érdemes Flash alkalmazások futtatáshoz.
Bár a Flash mögül való kihátrálás presztízsveszteséget jelent az Adobe számára, ami nyilván pénzben is kifejezhető lesz, a döntést sokan értékelik pozitívumként. Az egyre kiábrándítóbb technológia mellett semmi sem szól a jelenlegi elterjedtségén kívül, ráadásul a Microsoft egyik felméréséből az is kiderül, hogy a világszerte megvizsgált 97 ezer vezető weboldal 62 százaléka a Flash hiányában simán átváltana HTML5 videókra.