A múlt héten tartott Infotér 2011. konferencián elhangzott, általános érvényű tervekről és elképzelésekről már korábban beszámoltunk, de sok más, az ország egy-egy kisebb szeletét érintő témáról is szó esett. Mostani beszámolónk homlokterében a közlekedés és az informatika lehetséges együttműködése áll.
A Futárban bíznak ■ Érdekes és informatív felvezető előadást hallottunk Vitézy Dávidtól, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatójától Az informatika, mint a modern közlekedés mozgatórugója kerekasztal-beszélgetés előtt. A főváros olyan ambiciózus tervek megvalósítása előtt áll, melyek egyenként is enyhén szólva is "kihívásnak" tekinthetők az eddigi eredmények tükrében. Ezek közül kiemelkedik a már megvalósítás alatt álló Futár (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) projekt, melynek lényege, hogy a kommunikációs rendszer teljes körűen átáll digitális technikára. Bevezetését követően a diszpécser a buszokba épített GPS-berendezések alapján követi a járművek mozgását, optimalizálni tudja a járatok indítását, ezzel csökkenteni lehet majd a "ráfutásokból" adódó torlódásokat.
(MTI fotó: Nagy Lajos)
Tervezik a tarifarendszer átalakítását illetve a vasúti, a BKV és a VOLÁN buszok menetjegykezelésének összehangolását. Ez az igen komplex és nagy projekt a technológiai eszköz szintjén rákapcsolódik majd a kormányzat által már elindított NEK (Nemzet Egységes Kártyarendszer) projektre, annak egyik alkalmazása lesz.
Elkerülhetetlen a dugódíj ■ Szó esett arról is, hogy a dugódíj néven elhíresült forgalomszervezési megoldás bevezetése nemcsak a közérdek alapján kötelező mutatvány, hanem 2014-ig szerződés szintjén is rögzített feladat. Ez ugyanis a metróberuházások támogatásának egyik feltétele. A projekt jelenleg még csak az előkészítési fázisban van, jövőre készül el a koncepció, és majd ezt követően indulhat el a megvalósítási projektre vonatkozó közbeszerzési eljárás.
A projektekre vonatkozóan Vitézy Dávid általánosan fogalmazta meg az új hozzáállást, miszerint egyszerűen működő megoldásokat támogatnak, amit könnyen megtanulnak az állampolgárok. Nem óriási és bonyolult rendszereket kell építeni, ezek ugyanis sohasem készülnek el, hanem olyan nyílt szabványokat kell alkalmazni, amik lehetőségeket a rendszerek későbbi összekötésére és összehangolására. Kiemelte még, hogy erős belső csapatokat építettek fel a projektek végrehajtásához, hogy az abban lévő szakemberek hatékonyan tudjanak együttműködni a megvalósítást végző szállítókkal, tehát a megrendelői támogatást nem külső tanácsadókkal kívánják megoldani.
Elv és gyakorlat ■ Mészáros László, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója megjegyezte, hogy elviekben teljesen egyetért Vitézy Dávid felvetéseivel, de a Volán társaságok közös logisztikai és utastájékoztatási rendszere még nem ilyen elveken épül, és egyelőre nem látja a rendszerek összehangolását, az információs illetve a tarifarendszerek fejlesztése jelenleg "széttartó" módon történik a Volán-BKV viszonylatában. Ezt a problémát most kormányzati szinten vizsgálják, és nincs kizárva az ilyen szempontú beavatkozás a 12 milliárd forintos projekt további menetébe.
Fábián Attila, MetalCom Zrt. üzletfejlesztési igazgatója hozzátette, hogy a fenti problémák elkerülése érdekében az ország közlekedésfejlesztésében közös vezérlő elvek kellenek (akár hatalmi szóval is!), mert a fejlett országok tapasztalatai alapján már nálunk sem megkerülhető feladat a fejlesztések összehangolása.
Jó volt hallani (persze nem az autókereskedőknek), hogy a legújabb felmérések szerint a fiatal korosztály kezdi előnyben részesíteni a tömegközlekedést: a német fiatalok esetében a korábbi évekhez képest ötven százalékkal kevesebben szándékoznak majd autóval közlekedni.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak