A mobilszolgáltatások legnépszerűbbike ma ünnepli huszadik születésnapját. A két évtized alatt az informatikában rengeteg dolog változott, de az SMS nagyjából ugyanaz maradt, miközben népszerűségéből sem vesztett.
1992. december 3-án a Vodafone angliai GSM hálózatán keresztül küldték el az első rövid szöveges üzenetet, ismertebb nevén SMS-t (Short Message Service). A mindössze két szóból álló karácsonyi üdvözletről valószínűleg kevesen sejtették, hogy az elkövetkező évtizedek meghatározó kommunikációs formájává növi ki magát szerte a világon. Az SMS ugyan még ma is rengeteg pénzt termel, de a mobilinternettel együtt járó, kvázi ingyenes lehetőségek lassan a vezetékes telefon sorsára juttatják az elmúlt időszak aranytojó tyúkját.
Lassú felfutás ■ Természetesen sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az alapvetően nem is kereskedelmi célra fejlesztett SMS széles körben elterjedt, népszerű szolgáltatássá váljon. 160 karakterbe sűrített üzeneteket elsőként egy svéd telkó ügyfelei köldhettek 1993-ban, de még abban az évben megnyílt a lehetőség az Egyesült Királyság, Norvégia és az USA felhasználói számára is.
El kellett telni azonban körülbelül egy évtizednek, mire a lehetőségből óriási forgalmat generáló új kommunikációs csatorna vált. Az SMS-használatban élen járó USA-ban például 2003 is csak mindössze havi 1-2 milliárd üzenetet váltottak, ám ez a szám 2008-ra már meghaladta a 70 milliárdot. Az Egyesült Államokban jelenleg is átlag havi 600-700 SMS-t küldenek a felhasználók.
Magyarországon ilyen népszerűséget sosem ért el az SMS, és az egyre többek által elérhető, kvázi ingyenes mobilinternetes megoldásoknak köszönhetően már valószínűleg nem is fog. Nyilván ebben nagy szerepe volt a hazai szolgáltatók által működtetett árazási politikának is, amely a hagyományos beszélgetéshez képest szinte bünteti a rövid szöveges üzenetek küldését.
Hazánkban a publikus díjak előfizetési formától függően nagy eltéréseket mutatnak, de átlagosan nagyjából 30 forint körül mozognak. Hogy mennyi az egy előfizető által küldött SMS-ek száma, beleértve az egyes díjcsomagokba foglalt ingyenes SMS-eket is, arról mostanában nem készül hivatalos statisztika. Az Analysys Mason elemzése ugyanakkor azt mutatja, hogy Magyarország egyike azoknak az európai országoknak, ahol az SMS-bevételek az elmúlt években már majdnem kétszámjegyű, hozzávetőlegesen 9 százalékos visszaesést mutatnak.
Kontinensnyi probléma ■ Az említett felmérés az európai szolgáltatók helyzetét vizsgálta, és megállapította, hogy komoly kihívások elé néznek a mobil operátorok az SMS-szolgáltatásból eredő bevételek kedvezőtlen változása miatt. Mint ahogy a fenti ábrán jól látszik, a folyamat különösen az utóbbi két évben gyorsult fel.
Európán belül azonban igen nagyok az eltérések. Az elemzés szerint a földrészen az egy előfizetőre jutó SMS-küldések számának havi átlaga 2011-ben 81,2 darab volt, de az érintett országok között tíz olyan is van, ahol nem éri el a havi 50-et sem. Nem meglepő módon azokról az országokról van szó, amelyekben az átlagnál magasabbak az SMS-díjak. Spanyolországban például, ahol Európán belül a legdrágább, 11 eurocent az SMS-küldés átlagos díja, alig több mint 11 SMS-t váltanak havonta az ügyfelek. A másik véglet Írország és Törökország, ahol a havi átlagos SMS-mutatószám még a 200-at is meghaladja. Az SMS-küldés európai átlag tarifáját a kutatás 2,2 eurocentre becsüli.
Őrségváltás ■ Az SMS-ből generálható forgalom csökkenése mögött a szakértők a piac éretté válása és a fokozódó verseny mellett a változó ügyfélszokásokat említik, de nem hagyják figyelmen kívül az általános makrogazdasági környezet romlását sem. A felhasználók többsége ma már keresi az alternatív üzenetküldési formákat, amelyek közül az e-mail és az azonnali IP-alapú üzenetküldési megoldások (például BlackBerry Messenger, iMessage és a WhatsApp Messenger) válnak egyre elterjedtebbé, főleg azokon a piacokon, ahol már kellően magas az okostelefonok aránya.
A VoIP hangszolgáltatások és az azonnali üzenetküldők (IM) által generált internetes adatforgalom tavaly 114 százalékos növekedést produkált, és ezzel a leggyorsabban fejlődő alkalmazástípussá tette azokat. Mindez egybecseng az Ovum piackutató jelentésével, miszerint a távközlési szolgáltatók 2011-ben közel 14 milliárd dollárnyi potenciális bevételtől estek el, ahogy a felhasználók már telefonjukról is egyre gyakrabban használnak üzenetküldő megoldásokat az SMS-ek helyett.