Egyre több adatot kérnek a hatóságok a mobilszolgáltatóktól, Európa más országaihoz hasonlóan Magyarországon is növekvő a trend.
Nem csupán az USA-ban érdeklődnek élénken a hatósági szervek az emberek adatai iránt. A Telenornál például az ezredforduló óta a sokszorosára nőtt az ilyen jellegű megkeresések száma, tavaly már elérte a 40 ezret, és ebben nincs benne a nemzetbiztonsági hivatal saját hatáskörben végzett "szondázása" - derült ki a Telenor csütörtöki tájékoztatóján. Naponta átlagosan 160 különféle adatigénylési megkeresés érkezik a hazai hatóságoktól – emelte ki Erdélyi Márk, a cég jogi igazgatója.

Külön csapat a feladatra A kötelező adatszolgáltatási feladatokat a mobilszolgáltatónál egy külön erre a célra létrehozott nyolcfős csoport végzi, az ezzel kapcsolatos költségek éves szinten elérik a 70 millió forintot. A hazai hatóságok nem fizetnek a cégnek az adatszolgáltatásért, a nemzetközi gyakorlat számos országban nem ezt az elvet követi. A térítéses változat azért is tartaná szerencsésebbnek a Telenor, mert akkor a jelenleginél kevesebb és indokoltabb lenne a megkeresés – jegyezte meg a jogi igazgató.

70 millió forintba
kerül évente a hatóságok adatszolgáltatási igényének kielégítése csak az egyik szolgáltatónál.
Eltérő az egyes európai országok gyakorlata abban is, hogy az ügyfelekről begyűjtött adatokat a szolgáltatóknak mennyi ideig kell őrizniük. Vannak olyan uniós tagországok, ahol két év, de van ahol elegendő csak fél évig tárolni azokat. A magyarországi gyakorlat szerint a mobilhálózatokon belüli forgalmi adatokat egy évig kell őrizni, a nem fogadott hívásokra vonatkozókat elegendő hat hónapig. Ezt írja elő legalábbis a hírközlési törvény, aminek a passzusai azonban nem harmonizálnak a büntetőtörvénykönyvvel. Ebben ugyanis ennél jóval hosszabb határidő van előírva, lényegében ameddig csak lehet addig kell(ene) az adatokat tárolni. Az ebből a diszharmóniából fakadó nézetkülönbségeknek, amit a szolgáltató már nem egyszer maga is megtapasztalt, akár komolyabb összegű rendbírság is lehet vége – vázolta a jogi problémakört a szolgáltató szakembere.

Segíti a bűnüldözést A Btk. előírásainak a figyelembe vétele már csak azért is fontos, mert a hatósági megkeresések meghatározó része, mintegy a 70 százaléka érkezik a rendőri szervektől, 20 százaléka bíróságoktól, a fennmaradó 10 százalék pedig az adóhatóságtól és egyéb állami szervtől.


Noha már lenne rá elektronikus megoldás, a megkeresések még mindig papír alapon történnek, és a hatóságok a választ is ilyen formában kérik.


A mobilhálózatokhoz kapcsolódó forgalmi adatokra a nyomozó szervek egyre értékesebb információforrásként tekintenek. Az adatokat egyebek mellett felhasználják a szervezett bűnözés felgöngyölítésében, a terrorcselekmények nyomozása során, de a megkeresések fele a telefonlopások felderítéséhez kapcsolódik. A jogi igazgató ehhez kapcsolódóan felhívta a figyelmet rá, hogy noha már lenne rá elektronikus megoldás, a megkeresések még mindig papír alapon történnek és a hatóságok a választ is ilyen formában kérik.

A netes tartalmakat nem szűrik A Telenorhoz érkező adatkérések az ezredfordulóban jellemző évi 7,5 ezerről 2012-re évi 40 ezerre nőttek. A készülékeket azonosító IMEI szám mellett a hatóságok kíváncsiak az előfizetők adataira, az egyes hívószámok és a helyszínek forgalmi információira is. Ennek kapcsán a szolgáltató szakértője kiemelte, hogy az üzenetek, vagy a beszélgetések tartalmát  a telkók nem tárolják, így azok nem is kereshetők vissza. A mobilinternet terjedésével sem került előtérbe az internetes tartalmak szűrése, az operátorok csak a torrentforgalmat figyelik.

A telefonbeszélgetések lehallgatásába, amelyhez a jogszabályi előírások szerint ügyészségi engedélyre van szükség, nincs beleszólása a szolgáltatónak. Azt a hazai titkosszolgálatok közvetlenül végzik a szolgáltató területén számukra biztosított helyiségben elhelyezett saját berendezések révén.

Nyilvános, hány esetben adtak ki adatokat az internetes óriások
Cégek, kémek, hallgatózók – a PRISM-botrány USA-tól Kínáig

Idegesítéssel küzd a képernyőfüggőség ellen egy új alkalmazás

Mivel az időkorlátos-kiléptetős módszerek nem igazán hatékonyak, a kutatók új módszerrel próbálnák meg rávenni a felhasználókat, hogy néha kapcsolják ki az okostelefonjukat.
 
Az Európai Unió kibervédelmi direktívájának való megfelelés nem annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre látszik.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.