Az Apple okostelefonjának első generációja 2007. január 9-én, az éves MacWorld rendezvényen debütált. Steve Jobs minden bizonnyal tudta, hogy sikeres termék lesz. De azt vajon sejtette, hogy ennyire?
A négy éve bejelentett telefon előzménye az volt, hogy Jobs külön csapatot állított fel az érintőkijelzők akkori technológiájának fejlesztésére. Az akkor még Cingular néven futó AT&T Mobilityvel közös kutatásra összesen 150 millió dollárt fordítottak, és harminc hónapon keresztül tartott. A januári bejelentés után óriási várakozás alakult ki a készülék körül, pedig még fél évet várni kellett ahhoz, hogy a boltok polcaira kerülhessen.
Az első és az (eddigi) utolsó
Beindul a gépezet ■ 2007. június 29-én aztán először az Egyesült Államokban indult meg az értékesítés, majd novemberben az angol, francia és német vevők is rárepülhettek az új divatőrületre. Mire a piac felocsúdhatott volna, 2008. július 11-én már az iPhone 3G került forgalomba, és egyre több országban jelent meg.
A készülék sikere abban rejlett, hogy egy olyan technológiát egyszerűsített le, amely részleteiben már addig is létezett. Az érintőkijelzős készülékek azonban az iPhone megjelenéséig leginkább nagydarab PNA-k formájában kerültek a nagyközönség elé, a rezisztív technológia miatt ráadásul stylussal vagy egyéb "pötyögtetőeszközzel" kellett használni ezeket. Az iPhone ehhez képest könnyű, ujjal vezérelt működést, valóban használható virtuális szövegbevitelt kínált, ráadásul összekapcsolva mindezt egy újfajta kezelőfelülettel, amely inkább hasonlított valamiféle kézi játékkonzolra, mint telefonra.
(Majdnem) mindenki ilyet akar? - forrás: Wikipedia
Almás telefont mindenkinek ■ A folyamatosan fejlesztett műszaki jellemzők mellett az Apple odafigyelt arra is, hogy óvatosan az árakat is a kereslethez igazítsa. Egy első generációs, 8 gigabájtos iPhone 2007-ben átlagosan 600 dollárért mosolygott a boltokban, míg ma egy 3GS modell már csak 100 dollár - persze a megfelelő hűségnyilatkozatok mellett, és természetesen Amerikában.
Ez utóbbi tényező viszont már a divat öngerjesztő hatását demonstrálja: bár lassan megszokhatjuk, hogy minden iPhone modell európai megjelenése hónapokat,
egyes országokban akár fél éveket is csúszik, egyre több az olyan iPhone-rajongó, aki képes Amerikába utazni, vagy külföldről rendelni csak azért, hogy fél év előnyben legyen honfitársaihoz képest.
Azóta már a negyedik generációs iPhone-nál tartunk, és időközben megérkezett
a 2010-es évet teljesen felforgató iPad is, amely az Apple telefonjának sikersztoriját bővítette ki a hordozható számítógépek világára, kettéosztva a PC-k evolúcióját. Pletykák már szép számmal akadnak mind
az iPad 2-vel, mind pedig az iPhone 5-tel kapcsolatban, egy biztos: az Apple mobilok következő generációja sem végzi hónapok alatt a leértékelt áruk hátsó polcán.