Egy tanulmány érdekes választ ad azokra a félelmekre, melyek szerint az e-bookok, online publikációk és egyéb digitális csodák végleg elveszik az emberek kedvét a valódi papírra nyomtatott könyvek olvasásától. Könyvtárakra, könyvtárosokra szükség van és lesz is, legfeljebb kicsit másképp.
A "valódi könyvek" legújabb kori kihívásaival kapcsolatban az amerikai Pew Research Center készített
részletes felmérést, melyben leginkább azt vizsgálták, mennyire változtatják meg az olvasási szokásokat az e-könyvek és az online források. A kutatás a könyvtárak szemszögéből közelítette meg a kérdést, és érdekes eredménnyel járt: bár a vizsgált területen (jelesül az Egyesült Államokban) már teljesen megszokottá és általánossá váltak az új olvasási felületek és módszerek, a papír még mindig fontos tényező maradt.
Igazából lapozgatni jó ■ A közkönyvtárak teljesen egyértelmű okokból tartanak az informatika által kínált új olvasási lehetőségektől. Miért menne könyvtárba, aki pár centért már vásárolhat elektronikus könyveket, sőt akár időszakos elérést kínáló szolgáltatás formájában "kölcsönözheti" is őket? Érdekes módon a válaszok mégis azt sugallják, a könyvtárak szerepe továbbra is fontos, bár tény, hogy némelyest változik a könyvtárosok feladatköre is.
A 16 évnél idősebb amerikaiak körében végzett felmérés során a megkérdezettek 80 százaléka állította egyértelműen, hogy továbbra is fontos számára a könyvkölcsönzés lehetősége. Ugyanennyien vélték úgy, hogy kiemelten fontos a jól tájékozott könyvtáros is – ennyit tehát a "keresd meg magad Google-ön" hozzáállásról...
Szakértő keresés ■ A kutatást jobban boncolgatva az is kiderül, hogy a könyvtárba járók 73 százaléka keres célzottan könyveket a polcokon, és ugyanennyien ki is kölcsönzik a talált anyagokat. 54 százalékuk valamilyen kutatás, háttéranyag összeállításához használja a könyvtárakat, és a válaszadók fele a könyvtárosok segítségét, véleményét is kikéri közben.
Mit is jelent ez? Leginkább az látható a válaszokból, hogy az interneten és e-bookok formájában megtalálható (szak)irodalmi bázis még mindig messze áll a teljességtől. Ha valaki több irányból szeretne tájékozódni egy témában, az internetes forrásokon felül fontosnak tartja a valós, publikált háttér-irodalom használatát, hiszen a valaha írt és kiadott könyveknek csupán töredéke érhető el valamilyen digitális formában.
Gondoljunk csak bele, hogy például egy szakdolgozat megírásakor milyen forrásanyagokat jelölhetünk meg írásunk végén? A Wikipédiát érthető okokból kevéssé, az interneten publikált háttéranyagok jó részének szintén kérdéses a hitelessége, a digitális könyvforgalmazóknál pedig gyakran nincs lehetőségünk minden lehetséges forrásanyagot megtalálni, főleg kölcsönözni.
Itt jönnek a képbe a könyvtárak és a könyvtárosok. A felmérésben sokan hivatkoztak arra, hogy olyan szakértőkre van szükség, akik képesek gyorsan és hatékonyan megmutatni nekik az érdeklődésüknek megfelelő területre vonatkozó könyveket, széles körű tudással és kombinatív érzékkel rendelkeznek, így tehát egy bizonyos szempontból "többek, mint egy internetes kereső".
Nem csak ilyen szempontból kell azonban felkészülniük a jelenkor könyvtárosainak: az átfogó ismeretanyag megszerzésén felül a könyvtárak felszereltségére is oda kell figyelni. A látogatók egyre nagyobb része vágyik ingyenes internet-elérésre vagy akár olyan informatikai infrastruktúrára, amely segíthet számukra megtalálni és rendszerezni, vagy épp kijegyzetelni, megosztani a valódi könyvekből megszerzett tudást.