Bár mostanában kifejezetten sok szó esik arról, mennyire divatba jött a közösségi oldalakon történő hirdetés, egy friss kutatás szerint a cégek nagy része még mindig a web "többi részét" tartja fontosabb reklámfelületnek.
Tény, hogy egyre több reklámot, hirdetést, lájkolós játékba bújtatott termékkampányt és hasonló akciót látunk Facebookon. A közösségi oldal annyit mindenképpen elért, hogy most már a hirdetők többsége tovább is lát a szöveges Google-hirdetéseknél vagy a flash bannereknél. A közösségi marketinggel foglalkozó 33Across felmérése azonban azt mutatja, hogy a legnagyobb közösségi oldal a legtöbb hirdető továbbra sem gondolja úgy, hogy ez lenne a legfontosabb hirdetési felület.
Lehetőségek tárháza ■ Az idén márciusban, majd júniusban elvégzett, két körös felmérésben a 33Across világszerte 2200 meghatározó internetes hirdetési szereplőt kérdezett meg aktuális preferenciáikról és szokásaikról. A kutatás fő célja az volt, hogy meghatározzák a Facebook súlyát a további webes módszerekhez képest. Az eredmény sokak számára meglepő lehet: egyre többen gondolják újra úgy, hogy a Facebook helyett valamilyen más internetes hirdetési megoldást kéne választaniuk.
A táblázatban látható módon a válaszadóknak azt kellett megjelölniük, milyesn súlyozással találja szimpatikusnak a Facebookot és a többi internetes lehetőséget hirdetési szempontból. Meglepő, de már márciusban is a válaszadók több mint fele gondolta úgy, hogy a Facebook csupán érdeklődésük 20 százalékára tarthat számot, nyárra pedig már a résztvevők 71 százaléka gondolta ennyire kevéssé fontosnak a legnagyobb közösségi oldalt.
A profi hirdető nem birka ■ A kutatást végző vállalat marketing igazgatója,
Allie Kline szerint még őket is meglepte, hogy a tőzsdei indulás után mennyien fordultak el a Facebooktól, miközben a közösségi oldal jövője épp a tőzsdei részvénykibocsátás óta minden eddiginél jobban függ a hirdetői jelenléttől és a tőlük származó bevételektől.
A felmérésben szereplő egyéb kérdésekből kiderül, hogy a webes hirdetésben meghatározó vállalatok legtöbbje már tisztában van a legmodernebb technológiák és módszerek használatával, például az adatelemzési megoldásokból származó előnyökkel. Fontos számukra, hogy az egyes felületeken milyen mélységig irányíthatják hirdetéseik megjelenését, a célcsoport meghatározását és a kampányok sikerének analitikai úton történő követését.
Persze a Facebooknál is igyekeznek mindent megtenni a hirdetők megtartásáért. Többek között
dedikált mobilos hirdetési megoldást indítottak, de nemrég
szélesítették az oldalak kezelőinek körét is, ahol különböző szereplőket különféle jogkörökkel ruházhatunk fel, és bővítették az elemzőeszközöket is.
Az viszont sokak számára visszatetsző, hogy manapság már nem garantált, hogy egy felhasználó által követett oldal összes frissítése nem feltétlenül jelenik meg az üzenőfalakon, csupán az "elkötelezett" vagy
tudatos rajongók lehetnek biztosak abban, hogy egy oldal minden kommunikációját azonnal láthatják. Ezt a lépést többen olyan burkolt lépésnek tartják, amely a céges oldalak helyett a konkrét facebookos hirdetések használata felé terelné a lehetséges ügyfeleket.