Egyre közeledik az Apple titokzatos termékbejelentésének időpontja, amitől mindenki az új táblagép megjelenését várja. Az iparág mindenesetre már felkészült a fogadására: mindenkinek határozott elképzelése van arról, hogy siker lesz, vagy bukás.

Az Apple már kiküldte meghívóit január 27-i eseményére, amihez csupán annyit fűzött hozzá: "Jöjjön, és tekintse meg legújabb fejlesztésünket!" Annak ellenére, hogy ennél határozottabb hivatalos megerősítés nem történt az ügyben, szinte mindenki tudni véli, hogy a már eddig is folyamatosan pedzegetett új tablet PC lesz ez a bizonyos fejlesztés. Arról azonban már a legszélesebb skálán oszlanak meg a vélemények, hogy az Apple meg tudja-e ismételni az iPhone esetében is megtapasztalt piaci bummot, vagy felesleges rizikót vállal egy piaci rés betömésével.

Nincs hely a piacon?

A Bloomberg összeállítása Ken Dulaneyt, a Gartner elemzőjét idézi, aki meglehetősen szkeptikus. Szerinte mára kialakult az a módi, amikor a felhasználók hordozható eszközparkját egy notebook és egy okostelefon jelenti. A noteszgépen ott az erő, minden olyan alkalmazás, amire szükség lehet egy normál, számítástechnikai szintű feladat elvégzéséhez. Az okostelefonokon (főleg pont az iPhone elterjedése miatt) ott vannak ugyanezen szoftverek ultrahordozható változatai, ellenben ezt zsebre is lehet tenni, és bárhová magunkkal vihetjük. E két véglet közé esne a tablet, amely nem annyira erős és széleskörűen használható, mint a notebook, ellenben nem rendelkezik az okostelefonok ultrahordozhatóságával sem. Dulaney szerint az emberek vesznek egy gépet amivel komolyan dolgozhatnak, és vesznek egy másikat, amit zsebre tehetnek - bármi más kategória ezek között elhanyagolható.

Az elemző borúlátását az eddigi tapasztalatok valóban igazolják, hiszen a tablet PC nem újdonság, több fontos gyártó forgalmaz már ilyen gépeket, azonban a termékvonal gyakorlatilag képtelen volt berobbanni a piacra. 2009-ben összesen 122 ezer ilyen típusú számítógép talált gazdára - a milliárdnyi PC, notebook és sokmilliónyi okostelefon mellett ez a szám a nullával egyenlő. Ha ehhez az olyan hibrid termékeket is hozzávesszük, mint a Hewlett-Packard "convertible laptop" típusú megoldásait a maga elforgatható, működés közben is a billentyűzet fölé hajtható kijelzőjével, még mindig nem érjük el az egymilliós eladott darabszámot.

Némi bizakodásra adhat okot, hogy az idei Consumer Electronic Show keretében az eddigi tablet-piaci gyengélkedések ellenére a nagy gyártóktól is megjelentek új modellek: a HP és a Dell is bemutatott újdonságokat. A Motorola vezérigazgatója, Sajnay Jha azonban mindezek ellenére szkeptikus maradt, amikor a lehetséges Apple termékről kérdezték: "Határozott véleményem, hogy ha egy notebooknál kisebb számítástechnikai termék nem fér el a zsebedben és nem tudod magaddal vinni, amikor vacsorázni mész, a végeredmény csak kudarc lehet".

Tudjuk azt is, hogy a mostanában, az iPod, és főleg az iPhone sikerei miatt újra csúcsformában lévő  Apple hatalmas új bejelentései esetében máskor is volt már példa arra, hogy a dörgedelmes bemutatás után elmaradt az üzleti siker. Például az Apple Newton esetében, amelytől a 90es években a PDA-piac megreformálását és fellendülését várták - ez azonban mégis a Palmnak sikerült, míg a Newton gyakorlatilag mérhetetlenül alacsony eladásokat produkált.

Számszerűen
Toni Sacconaghi, a Sanford C. Bernstein elemzője pénzügyi módszerekkel próbált rávilágítani az Apple lehetetlennek tűnő feladatának nagyságára. Szerinte egy Apple táblagép árát a 399 dolláros iPod Touch és a 999 dolláros, belépő szintű MacBook közé lehet majd pozicionálni, ő 750 dollárt jósolt. Ebből az Apple-nek összesen 3 millió darabot kellene eladnia az első évben, hogy visszajöjjenek a költségei - ráadásul ugyebár a táblagép mindenképpen csökkentené mind a gyengébb MacBookok, mint az erősebb iPhone és iPod Touch eladásokat is. Tehát az innen származó bevételkiesést is bele kell kalkulálni az Apple tablet eladásaiba. Így jön ki a minimálisan elvárt 3 millió darabos követelmény, ennek viszont a jelenlegi piaci mutatók mellett mindenképp kevés az esélye - olvasható a Bloomberg elemzésében.

A reménykedők
Perszejó páran vannak az optimisták táborában is. Az Intel képviselője, Eric Kim bizakodik - szerinte Steve Jobs már okozott meglepetést, amikor a piac előre eltemette az Apple terveit, óriási példa erre a 2007 óta tartó iPhone-láz. Az Apple slágertelefonját megjelenése előtt szinte mindenki borúlátóan várta, az általános vélemény az volt, hogy az emberek addig sem interneteztek vagy e-maileztek szívesen az okostelefonokon, így azután sem fognak. Mint tudjuk, az iPhone megjelenése alapjaiban robbantotta szét ezt a hiedelmet, sőt, és megjelenésből nem csak az Apple profitált (bár kétségtelenül ők vágták zsebre a legtöbbet), de az egész okostelefon-piac is megélénkült, megváltozott. Eric Kim szerint "az okostelefonokban azelőtt is volt böngésző vagy levelezőkliens, de valahogy senki sem csinálta igazán jól. Aztán jött az iPhone... és a többi már történelem."

Kathryn Huberty, a Morgan Stanley elemzője a körítésben látja a siker kulcsát. Szerinte a tabletek tökéletesek arra, hogy olyan szolgáltatásokat futtassanak rajtuk, amelyek pont a notebook és okostelefon között félúton az igaziak. Ilyen például az online könyvolvasás, amelyhez nem kell egy notebook tudása, okostelefonon azonban egy egész könyvet végigbogarászni valóban szempróbáló feladat. Huberty úgy gondolja, az Apple tablet tökéletes lehet arra, hogy online könyvek vagy magazinok között böngésszünk, és el is olvassuk őket.

Ezt a feltételezést alátámaszthatja az a január 17-i bejelentés, mely szerint a New York Times és az Apple stratégiai megállapodást kötött tartalomszolgáltatással kapcsolatban. Más források szerint hasonló megállapodás alakul a News Corp. alá tartozó HarperCollins Publishers vállalattal is, ami leginkább könyvek terén számít nagy névnek.

Felhasználói megközelítés
Az IDC elemzője, David Daoud is optimista, a tabletek eddigi sikertelenségét abban látja, hogy eddig nem születtek olyan igazán tablet-specifikus szolgáltatások és alkalmazások, amik valóban ezt a típusú hardvert és ezt a típusú felhasználási területet célozták volna meg. "Ha az Apple belép a piacra, a történet többé nem a hardver-alapú megközelítésről szól majd, hanem arról, hogy a felhasználó szemszögéből milyen szolgáltatásokat nyújthat egy ilyen táblagép. Ilyen szempontból még egyik gyártó sem alkotott nagyot" - vélte Daoud.

Idegesítéssel küzd a képernyőfüggőség ellen egy új alkalmazás

Mivel az időkorlátos-kiléptetős módszerek nem igazán hatékonyak, a kutatók új módszerrel próbálnák meg rávenni a felhasználókat, hogy néha kapcsolják ki az okostelefonjukat.
 
Az Európai Unió kibervédelmi direktívájának való megfelelés nem annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre látszik.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.