A japán elektronikai óriás rekord veszteséget könyvelt el március végén lezárt pénzügyi évében. A hosszú ideje botladozó vállalat ezúttal is a körülményekre hivatkozik, de az átszervezések nyomán jövő ilyenkorra már jelképes nyereséget ígér.
A negyedik esztendeje veszteséges Sony a május 10-én kiadott éves pénzügyi jelentésében is számtalan, rajta kívül álló dologgal magyarázza a kiábrándító eredményeket. Ezek között megtalálhatók a kedvezőtlen gazdasági környezet és folyamatosan erősödő jen hatásai, a gyárakat és beszállítókat érintő thaiföldi áradások és a Japánt sújtó földrengések, illetve a fogyasztás globális visszaesése. A vállalat a március 31-én végetért pénzügyi évet 5,7 milliárd dolláros mínuszban zárta, jócskán megfejelve a tavalyi, 3,3 milliárdos veszteséget, 81 milliárd dolláros forgalma pedig közel 10 százalékos éves visszaesést mutat.

Ugyanaz a lemez  A felsorolt körülmények valóban komoly tehertételt jelentettek a Sonynak. A jen például 8,5 százalékkal erősödött a dollárhoz képest, ami a cég az eladások 5 százalékos csökkenésével együtt is komolyan megérezhetett, a természeti katasztrófák nyomán pedig a közvetlen anyagi kár, az üzemek leállása és a járulékos költségek egyenként is 100 millió dolláros nagyságrendben apasztották a vállalat számláját. A pénzügyi évben végrehajtott átszervezések ugyancsak pénzbe kerültek. A Sony kivásárolta közös vállalkozásukból az Ericssont, és eladta részesedést a Samsunggal alapított S-LCD-ben, amin önmagában is 770 millió dollárt bukott. Mindezek ellenére a sikertelenség legfontosabb oka ugyanaz, ami korábban is volt.



Az üzemek már nincsenek víz alatt, de a Sony még mindig pácban van


Az emberek nem vásároltak elég televíziót (talán már volt nekik), a mobilpiacon az Apple és a Samsung mellett mindenki csak a morzsákat szedegeti, és a játékiparban is egyre nagyobb a verseny, ahogy a konzolok mellett sokan játszanak közösségi hálózatokon, táblagépeken és okostelefonokon. A vállalat konzumer és professzionális elektronikai részlegei masszív, nagyjából 3 milliárd dolláros működési veszteséget termeltek, amit sem a Sony Music, sem a Sony Pictures, sem a stabilan teljesítő pénzügyi szolgáltatások üzletág nem tudott pozitívba fordítani. Az elektronikai óriáscégről sokat elárul, hogy utóbbi már régóta a legjobban teljesítő ágazata, ezúttal 10,6 milliárd dolláros bevételt és 1,6 milliárdos nyereséget termelve.

De most, de most  A Sony természetesen szebb jövőt ígér, és a következő év végére már 30 milliárd jenes (jelenlegi árfolyamon nagyjából 375 millió dolláros) profitra számít. A konzumer termékek esetében a vállalat az eladások volumene helyett a jövedelmezőség növelésére készül, önálló telefongyártóként pedig az előző évi 22,5 millió helyett már 33,3 millió okostelefont értékesítene. Ennek kapcsán a legtöbben arra számítanak, hogy a készülékekben megjelennek bizonyos PlayStation-technológiák, amelyek révén lehetségessé válna a termékek erősebb piaci megkülönböztetése.

Több pénzből maradt kevesebb a Magyar Telekomnál
Stabil múltat és ködös jövőt jelentett a Cisco

A Sony nemrég kinevezett vezérigazgatója, Hirai Kazuo 6 százalékos létszámleépítést jelentett be, ami 10 ezer elbocsátást jelent majd 2012 során. Az új vezető a mobil eszközök, a játékok és a ipari beszállítóként a digitális képalkotás területén vár látványos eredményeket. A piaci elemzők ezzel együtt szkeptikusak.

A Bloomberg például tokiói befektetési alapok képviselőiét idézi, akik szerint a Sonynak valóban innovatív termékeket kellene bemutatnia, amelyek viszont ritkán ugrálnak elő a semmiből. A cégen belül tényleges strukturális változásokra volna szükség, nem csak a költségek felszínen zajló lefaragására. Szerintük a Sony egyelőre nem tud kitörni abból az üzleti modellből, amely az erős verseny miatt már képtelen jövedelmezően működni; egyikük megfogalmazása szerint a mostani intézkedések is "csak a vérzést próbálják elállítani".

Ha tényleg lufi, akkor nagyobbat durranhat, mint eddig bármi

A WSJ szerint a nagy techcégek egyre inkább olyan infrastruktúra-vállalatokká alakulnak, mint amilyenek a korábbi vasút- vagy acélipari óriások voltak, és nehezen indokolható összegeket tolnak a mesterséges intelligenciába.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.