Elsősorban az üzletemberek és az egyetemisták lehetnek a legaktívabb felhasználói a MÁV észak-kelet-magyarországi vonalain működő ingyenes internetszolgáltatásnak, amelyet a mostani tapasztalatok alapján terjeszthetnek ki újabb viszonylatokra.
Hirdetés
 
Amint arról néhány napja már beszámoltunk, a MÁV-Start egyes észak-kelet-magyarországi InterCity járatain szeptember 2-től az utasok ingyen használhatnak vezeték nélküli internetet. A MÁV-Start és a Magyar Telekom keddi sajtótájékoztatóján végre több részlet is napvilágra került: eszerint a Budapest-Miskolc, illetve a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza vonalakon közlekedő tíz felújított, harmadik generációs InterCity kocsiban lehet internetezni (ezek a járatok a Délibáb, a Borsod, a Kócsag és a Sajó IC).

Kényelmi szolgáltatások - Mindeddig kevés európai vasúti szállító vezette be az ingyenes internetszolgáltatást járatain, úgyhogy ezen a területen a vezetők között vagyunk - hangsúlyozta a keddi tájékoztatón Monszpart Zsolt, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: a járműfejlesztési program részeként 2008-2009-ben megújult 10 kocsiban nem csak internet működik, de 230 voltos csatlakozó is található minden ülés mellett, így amiatt sem kell aggódnia senkinek, hogy menet közben lemerül a laptopja.

A MÁV-Start a beruházást megelőzően közvéleménykutatást végzett, hogy hol lenne igény ilyen szolgáltatás bevezetésére, és arról is, hogy hajlandóak lennének-e fizetni érte az utazók. Az említett járatok mellett végül amiatt döntöttek, mivel a Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc-Budapest között közlekedő kör-IC-k kihasználtsága a legmagasabb az országban.

Emellett sokat nyomott a latba a városok egyetemi közössége is, akik az átlagnál nagyobb mértékben igényelnek ingyenes internet szolgáltatást. A MÁV-Start reményei szerint emellett a felárért működtetett InterCity vonatokra a szolgáltatás segítségével a korábbinál több üzletembert is átcsábíthatnak majd az autós közlekedésről, akik így útközben folyamatosan tudnak dolgozni, illetve kommunikálni.

Tovább bővítenék Monszpart Zsolt elmondta: a beszerzést pályázat alapján nyerte el a Magyar Telekom, amely a 2 éves megállapodás első 6 hónapja alatt ingyen szolgáltatja a mobilinternetet, ezt követően pedig sim-kártyánként nettó 30 ezer forintos havi összeg ellenében vállalták a rendszer üzemeltetését és a mobilinternet-hozzáférés biztosítását; kocsinként tehát néhány százezer forintos beruházásról van szó.

Jelenleg naponta 100 körüli IC közlekedik az országban, 500 körüli kocsival. A mostani 10 kocsi mellett a következő időszakban további 50 felújítását tervezik, amelyeket a mostani tapasztalatok alapján szerelhetnek fel a vezeték nélküli internetezést lehetővé tévő eszközökkel.

Már nem Fülest fejtenek A Magyar Telekom a beruházást rövid idő 2-3 hónap alatt valósította meg, és az első napok tapasztalatai alapján minden gond nélkül működik - mondta Király István, a Magyar Telekom marketing vezérigazgató-helyettese. Hozzátette:  itthon is ugrásszerűen növekszik a wifi-képes eszközök - a laptopok mellett az okostelefonok és a táblagépek - száma is, és mára az előfizetők megtanulták használni a nyilvános wifi-hotspotokat is. "Már a MÁV-on is megjelent az a generáció, amelyik nem Fülest fejt útközben" - vélekedett a marketing vezérigazgató-helyettes.

A műszaki részletekről Király István elmondta: bár a vasútvonalak hagyományosan nem tartoznak a mobilszolgáltatók frekventált fejlesztési területei közé, az útvonalakon szinte teljes mértékben rendelkezésre áll a mobilhálózat. Az útvonal teljes hosszán 99 százalékos a lefedettség, és 80 százalékos a harmadik generációs HSDA szolgáltatás elérhetősége, ami elvileg 7 Mbit/s, a gyakorlatban 3 Mbits/s sebességet jelent. A forgalomtól függően, a hálózatbővítéssel pedig a jövőben akár 21 Mbit/s sebességre is nőhet a sávszélesség. A internetet speciális külső antennákkal, a kocsikon belül pedig ipari wifi-hálózattal biztosítják.

Ingyen wifi magyar vonaton
Okosabbak lesznek a Volán buszok

Nem lehet YouTube-ozni A felhasználás rendkívül egyszerű: a wifihálózatra kapcsolódva csak a felhasználás szabályait kell elfogadni. Király István hozzátette: az internetet elsősorban chatelésre, emailezésre, böngészésre biztosítják, a viszonylag korlátozott sávszélesség miatt a nagy sávszélességű adatforgalmat egyelőre korlátozzák, így például Youtube-ot vagy más videós tartalmat sem lehet megnézni az ingyenes kapcsolattal.

Szupersztár MI-kutató hagyja ott a Metát és a begőzölt Zuckerberget

Yann LeCun szerint a szuperintelligencia felé nem a nagy nyelvi modelleken át vezet az út, a munka pedig évtizedekig is eltarthat, a Meta vezérigazgatója azonban nem várna addig a piaci dominancia megszerzésével.
 
Hirdetés

A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést

A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.

Hogyan lehet összehangolni a CAPEX és OPEX költségeket a FinOps módszerekkel?

a melléklet támogatója a 4iG

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.