Jó ideje látható már a folyamat, miszerint a közösségi oldalakon keletkező információáradat miatt besokallnak az emberek. A cégek egyre nehezebben tudják eljuttatni üzeneteiket ezen a csatornán.
A TNS piackutató globális felmérést készített arról, miként viszonyulnak az internetezők a közösségi média felületein található céges reklámokhoz, üzenetekhez. A 60 országban, 72 ezer ember bevonásával készült kutatás legfőbb megállapítása szerint a megkérdezettek 57 százaléka teljesen elutasító a Facebookon és más közösségi felületeken keresztül folytatott céges kommunikácóval szemben, és eszük ágában sincs követni a vállalati oldalt.
A fenti arány egyébként a régió érettségi fokának függvényében nagy eltéréseket mutat. Míg az USA-ban vagy az Egyesült Királyságban az elutasítók aránya bőven meghaladja a 60 százalékot is, addig Latin-Amerikában vagy Mexikóban körülbelül csak a megkérdezettek harmada nyilatkozott hasonlóan.
Digitális marketing(hulladék) ■ A kutatók az eredmények tükrében úgy látják, hogy a
fogalom és koncepció nélkül jóváhagyott marketingaktivitás csak hegyekben termeli a digitális szemetet: a valódi követő nélküli oldalaktól kezdve a senki által nem olvasott blogbejegyzésekig.
Érdekes információ az is, hogy ugyan a tapasztalt internetezők majdnem fele "kitárgyalja" a termékkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos véleményét a közösségi médiában, de magábal a gyártóval, forgalmazóval már nem akar minderről direktben kommunikálni, és sokkal elutasítobb az onnan érkező információkkal, reklámokkal szemben.
Túltengés ■ Az egyre nagyobb kapcslati háló, a túl sok információ, a válogatás nélkül zúduló céges és egyéb kommunikáció hátrányaival kapcsolatban
hasonló megállapításra jutott az eMarketeer is nemrégiben készített felmérésében. Ennek egyik megállapítása szerint a Facebookon tapasztalt két évvel ezelőtti aktivitáshoz képest idén nyáron jelentős passzivitást lehetett érzékelni több, a közösségi oldal működése szempontjából lényeges területen. Ezen felül a napi látogatószám is hanyatlani kezdett, legalábbis azokban az országokban, ahol már csúcsra ért a Facebook-penetráció.
Nem meglepő, hogy a fenti megállapításokkal homolokegynest más véleményen vannak a közösségi szájtok. A hirdetéseken tavaly közel
kétmilliárd dollárt kaszáló Facebook például azt közölte, hogy mostanság naponta 100 milliós nagyságrendben lájkolnak a felhasználói céges oldalakat. Mindeközben az ellenlábas Google+ épp a héten vezette be a lehetőségét
a vállalati oldalak létrehozásának.
Hiába repkednek azonban a nagy számok, a nagyságnak is megvan a maga átka. A közel 800 milliós Facebookon, ahogy az imént is említettük, egyre kezelhetetlenebb mennyiségű adat keletkezik, így a felhasználók természetszerűleg elkezdnek szelektálni, és elzárkózni újabb oldalak követésétől. Becslések szerint a Facebook algoritmusának köszönhetően egy céges üzenet csak körülbelül a követők 10-20 százalékánál jelenik meg a hírfolyamban. Ha ennél jobb arányt akar elérni a vállalat, akkor már zsebébe kell nyúlnia és hirdetésként megjelentetni az üzenetet. De mint ahogy a TNS kutatása mutatta, ez sok esetben csak kidobott pénzt jelent.