Bár a világban egyre természetesebbé válik az internetes banki szolgáltatások napi szintű használata, itthon még van hová fejlődni. A Finnováció 2010 kiállításon videointerjút is készítettünk, melyből kiderül: a magyar lemaradás akár előny is lehet.
A nemzetközi hírekből mást sem hallani, mint az internetes bankolás elterjedését, az egyre szofisztikáltabb megoldások megjelenését. Ahogy az amszterdami Sibos seregszemlén is tisztán látszott, a világ naprakészebb felén már nem csak PC-ről, de tabletről vagy okostelefonról is teljesen megszokottá válik a számlák kezelése, vagy akár bonyolultabb banki műveletek elvégzése is. Itthon azonban még idegenkedés, bizalmatlanság és az általános oktatás hiánya szab gátat a felzárkózásnak.

A mindenható sárga csekk A Finnováció 2010 konferencián a hazai pénzügyi szakma színe-java képviseltette magát, és a modern banki módszerekről tartott előadások szakértői a legújabb nemzetközi trendek mellett erős kontraszttal beszéltek a hazai helyzetről.

A hazai, 14 év fölötti lakosság 8 és fél milliójából közel 3,6 millió az, aki legalább havi egy órát tölt az interneten, közülük is mindössze 1,1 millióan vásároltak bármit internetes módszerrel 2009-ben a GKIeNET felmérése szerint. Ráadásul az internetes vásárlók közül is a legrosszabb arányt az online bankolók adják: az internetezőknek 40 százaléka használt valaha (legalább egyszer) ilyen szolgáltatást, gyakran azonban jóval kevesebben élnek ilyesmivel, alig 20 százalékuk.


A felmérések szerint a rossz arány legfőképpen a bizalom hiányának és a kevés információnak tudható be. Még mindig az a biztos, amit kézben foghatunk: ez a tévhit élteti még mindig a sárga befizetési csekket és emiatt kígyóznak még mindig sorok a postahivatalokban. Az online banki megoldásokkal kapcsolatban a legnagyobb ellenérzést még mindig a biztonság miatti kételkedés, valamint a használat "bonyolultsága" váltja ki. A legnagyobb lehetőség a banki informatika számára pont a még át nem térítettek hatalmas száma: oktatással, bizalomépítéssel és könnyen átlátható, egyszerűen kezelhető, vonzó megoldásokkal kell őket ráébreszteni arra, hogy több téren is jobban járnak az online bankolással.

Passzív felhasználók, alvó ügynökök
Első látásra persze nem tűnhet kevésnek a telebankos, illetve netbankos ügyfelek száma. 2010 második negyedévében 2,6 millió szerződött netbankos ügyfélről számoltak be a pénzintézetek, ebből 375 ezer a vállalati ügyfél. Az azonban már árnyalja a képet, ha megnézzük: egy lakossági ügyfélre csupán havi 0,8 online tranzakció jut, és egy átlagos vállalat is 7,8 tranzakciót bonyolít havonta az interneten.


Ebből az látszik, hogy ugyan sok a megkötött netbankos szerződés, ám ezek legtöbbször a számlacsomagokhoz járnak, vagy valamilyen kedvezmény miatt választják az ügyfelek, akik használni már nem igazán szeretik a megrendelt szolgáltatást.

Bankfiók lesz az okostelefonokból
A Facebook és a PayPal felforgatja a pénzvilágot

A lemaradás előny is lehet Az IND Group vezetője, Vinnai Balázs mindenesetre nem kezeli negatívan ezeket az eredményeket. Amint az alábbi videóinterjú során is elmondta, a magyar szokások időbeli elcsúszása azt is eredményezheti, hogy a nemzetközi folyamatok buktatóiból, problémáiból tanulva itthon már simább lehet az átállás, könnyebb a felhasználók átszoktatása és fejlettebbek, kézreállóbbak a banki megoldások.

A szakember a konferencia megnyitójában a "szolid terelgetés" elvét propagálta, a klasszikus Henry Ford idézetet felhasználva: "ha csak az emberek véleményét kérdezik, ők csak gyorsabb lovakat akartak volna". A magyar bankok fejlődési útja tehát mindenképpen az innováció, amely ráadásul nem is feltétlenül a funkciógazdagságot, a modern technológiák zsúfolását, hanem a jelenlegi megoldások minél jobb kihasználását és ügyfélközpontú alkalmazását jelenti.

A konferencián készült alábbi videóinterjúban a multiplatform rendszerek megjelenéséről, a keleti fejlesztőcégek előretöréséről és a hazai lehetőségekről is beszél.


A videót nagy felbontásban is megtekintheti

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.