Nemzetközi kísérletek már vannak arra, hogy más médiatípusok online változatait fizetőssé tegyék, ám ez a trend a határokon kívül is enyhén szólva vegyes fogadtatásban részesül. Itthon a két legnagyobb kereskedelmi tévé tenné fizetőssé egyes webes tartalmait.

Az RTL Klub már kész tényként jelentette be, hogy hamarosan fizetőssé válnak a csatorna egyes, jelenleg ingyenesen elérhető tartalmai. Bár Kolosi Péter szerint még nem született döntés a változtatás időpontjáról, valószínűnek tartja a minél hamarabbi bevezetést. A TV2 szintén dolgozik egy hasonló módszeren. De vajon jó dolog pont most, pont nálunk és pont ilyen tartalommal megvalósítani egy ilyen trendet?

Külföldön sem osztatlan a siker | Úgy tűnik, az általános médiapiaci válság miatt többen úgy próbálnak pénzüknél maradni, hogy az eddig ingyenes tartalmak egy részét is megsarcolnák. A nyomtatott újságok darabszáma egyre csökken, a reklámok száma és a rajtuk keresztül realizált bevétel a nyomtatott médiában de akár a tévétársaságoknál is folyamatosan csökken - ez idáig tény. Ám már nemzetközi példák is mutatják, hogy az internetes korlátozásokkal próbálkozók nem feltétlenül haladnak jó úton.

Rupert Murdoch médiamogul például nemrég jelentette be, hogy a "birodalmába" tartozó kiadványok online változatának elérését legfeljebb a címre és a pár soros bevezetőre korlátozná - ennyit láthatna az is, aki valamilyen keresővel találna az adott tartalomra. A Wall Street Journal vagy a The Times cikkeibe egy "fizetős fal" kerülne, aki az első mondatoknál tovább is érdeklődik az írások iránt, csak valamilyen fizetős konstrukcióban léphet beljebb.

Természetesen máris megindultak a kritikák a tervezett lépés ellen, amire Murdoch elegánsnak nem nevezhető riposzttal reagált: "Ha mindenki más követi ezt a példát, az olvasók rájönnek majd, hogy nincs mit tenniük, és kénytelenek lesznek fizetni."

Európában a Springer is próbálkozott hasonló megoldással - letiltotta oldalai elérését iPhone-okról és Androidos telefonokról, és ehelyett fizetős alkalmazás képében kínálja cikkolvasó szolgáltatását. Azonban a várt előfizetési hullám egyelőre elmaradt, és úgy tűnik, csak marginális az érdeklődés a legális lehetőség iránt.

Rossz időben, rossz helyen | Az RTL és a TV2 próbálkozásával kapcsolatban hatványozottan jelentkeznek a buktatók. Eleve, a hazai tévécsatornák több évet késtek azzal, hogy a tévés jelenlétet egy erős tartalommal, exkluzív háttéranyagokkal, külön is informatív megközelítéssel rendelkező webes jelenléttel támogassák meg. A csatornák mai honlapjai pedig még mindig csak ott tartanak, hogy a televíziós műsorok egyfajta tömörített leképezését nyújtják, különösebb speciális, egyedi tartalmak nélkül.

Minden bizonnyal eleve más is volt annak idején a terv ezekkel a honlapokkal: tartalmuk elsősorban azzal a céllal született, és születik ma is, hogy a tévés jelenlétet promotálják, és a hagyományos televíziós piaci részesedés javítását segítsék a műsorok, szereplők reklámozásával, azzal, hogy a nézőközönséget az internetről is arra buzdítsák, hogy nyomják meg minél gyakrabban az adott csatorna gombját a tévé távirányítóján.

Azzal tehát, hogy a honlapok bizonyos részeit fizetőssé teszik, többek szerint dupla öngólt is lőhetnek a tévécsatornák. Exkluzív tartalom híján az online olvasóközönségük egy része elpártol majd más oldalakra - a tévék webes portáljain szereplő "celebek" és bulvárhírek legnagyobb részét megtalálhatják megannyi egyéb honlapon. Másrészt, így elesnek a tévét promotáló internetes felület erejétől, hiszen a megcsappanó webes olvasótábor kevesebbszer nyúl majd a távirányító megfelelő gombjához is.
 

A fogyasztók nem osztják a marketingesek lelkesedését az MI iránt

Talán nem is hallottak még az automatizálás nyomán felszabaduló, lenyűgöző kreatív energiáról, ezzel szemben úgy fest, hogy az átláthatóság és az adatvédelem egyre jobban érdekli őket.
 
A vállalati adattárolás az IT-infrastruktúra egyik legkritikusabb eleme. Mégis, sok szervezet halogatja a régi rendszerek cseréjét, pedig komoly kockázatokat jelenthet az elavult technológia. Honnan tudjuk, hogy elérkezett a váltás ideje, és hogyan kerülhetők el a leggyakoribb hibák migráció közben?

a melléklet támogatója az EURO ONE

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.