A legjelentősebb közösségi finanszírozással foglalkozó oldal egyetlen hátránya földrajzi kötöttsége volt, ám a hírek szerint ősztől már nem csak az USA-ból lehet majd projekteket indítani.
Twitteres csatornáján adta hírül az amerikai Kickstarter, hogy ősztől már nem kizárólag az Egyesült Államokban lakhellyel és számlával rendelkező egyének indíthatnak projekteket náluk. A twitt tanúsága szerint első körben az Egyesült Királyságban nyílik meg a lehetőség, hogy a közösségi finanszírozás egyik legismertebb és leglátogatottabb oldalán, de ha egyszer megtört a jég, akkor már a további terjeszkedésnek sem lehet komoly akadálya.


Régi hagyomány  A közösségi finanszírozás (crowdfunding) ötlete már évtizedes múltra tekint vissza, de az igazi áttörést az USA-ban működő Kickstarternek sikerült elérnie. A koncepció lényege, hogy a felterjesztett ötletek, termékek, projektek elindulásához szükséges pénzt apró részletekben magánszemélyek – vagy akár cégek – adják össze. A siker kritériuma a crowdfoundingnál az, hogy az előre rögzített időkereten belül a szintén a meghirdetéskor megállapított minimális pénzmennyiség összegyűljön. A 2009 óta működő Kickstarteren rendkívül változatos a meghirdetett témák köre: filmek elkészítésétől a szoftverfejlesztésen át egészen a társasjátékok piacra dobásáig terjed a paletta. 

Fontos részlete a modellnek, hogy a támogatók a befizetett összeg nagyságrendjének megfelelően különböző ajándékokban részesülnek. Ez lehet egyszerűen az ötletethez köthető terméken vagy honlapon feltüntetett támogatói listán való megjelenés, maga az elkészült termék egy példánya, de pédául egy zenei projekt esetén akár a lemezbemutatóra szóló VIP-jegy is.

Dollármilliók gyűlnek   A crowdfundingot mesteri szintre fejlesztő Kickstarter nagyon jó, 44 százalékos sikerességi arányt és közel 60 ezer elindított és lezárt projektet tud felmutatni. A megvalósult 26 ezer ötlet összesen több mint 234 millió dollárt kapott. Ezek között természetesen van alig pár száz dolláros miniprojekt és olyan világsiker, mint a jelenleg a toplistát vezető, több mint 10 millió dollárt összekalapozó okosóra, a Pebble. Aki a kategóriákra lebontott számokra is kíváncsi, az itt nézegetheti a hivatalos statisztikát.

A Kickstarter legnagyobb gondja az volt eddig, hogy nem tudott kitörni az Egyesült Államokból, mivel a projektindítás és finanszírozás elemei mind amerikai lakhelyhez, társadalombiztosításhoz, jogosítványhoz, bankszámlához kötődtek. A cég régóta ígérgeti, hogy nemzetközi fronton is lép, de mindezidáig erre semmi nem utalt. A fenti twitteres üzenet azonban már azt jelenti, hogy ősszel elindul a világkörüli turné. Az angliai hídfőállás több szempontból is érthető, hiszen egyrészt a nyelvi és kulturális kötődés megkönnyíti a bővülést, másrészt az európai crowdfunding egyik igen erős bástyáját jelenti a szigetország, ahol például épp a napokban indult el egy startupok finanszírozására specializálódott megoldás, a Seedr.

Kitöltik a réseket  A nagy rivális helyhez kötöttségét természetesen mások nagy örömmel próbálják már a kezdetektől kihasználni. Számos nemzetközi illetve egy-egy régióhoz, országhoz köthető oldal működik, ahol azok is indíthattak projektet, akik nem a lehetőségek országában születtek, és még közeli rokonuk, barátuk sem volt ott, akikkel megkerülhették volna a korlátozást. Az ismertebbek közül lehet említeni a Kickstarter előtt induló Indiegogót, ahol csak egy érvényes bankkártya szükséges a projektötlet felterjesztéséhez. De léteznek kifejezetten egy-egy szegmensre koncentráló megoldások. Ezek között lehet felhozni a szintén az USA-ban indult Crowdtiltet, ahol például esküvöket, utazásokat is finanszíroztathatunk adakozó kedvű ismerősökkel és ismeretlenekkel. Ilyesmire a Kickstarteren nincs lehetőség, mert ott a kreatív ötletekre koncentrálnak, és kifejezetten tiltják az életvitelhez kötődő költségek fedezésére indított projekteket.

10 millió dollár felett kaszált egy Kickstarter projekt
Nem nagyon megy nálunk a közösségi adakozás
Többen is belevágtak itthon a közösségi finanszírozásba

Itthon nem megy  Idén januárban Magyarországon is valóságos crowdfunding-őrület söpört végig, hiszen szinte egy napon startolt el három-négy hasonló modellre építő vállalkozás is. Sajnos amennyire nagy volt a lelkesedés a kínálati oldalon, annyira nagy volt a csalódás a támogatói szándékkal kapcsolatban. Márciusi szemlénkben még egyetlen megvalósult ötletről sem tudtunk beszámolni, és azóta is mindössze egy, alig 80 ezer forintos projektről lehet elmondani, hogy elérte a kitűzött célját. Ezt a kakukktojást is nagy valószínűséggel össze lehetett volna kalapozni crowdfuning nélkül is. Talán a nagy nemzetközi portálokon indított, céljukat elérő hazai ötletek híre esetleg fellendítheti a láthatóan szenvedő magyar közösségi finanszírozó oldalakat is. 

Tabletpiac: előre megy, nem hátra

Az elmúlt évek küszködése után a plusznullás növekedést is komoly pozitív változásként lehet értékelni.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.