Nem a konstruktivitásra épülnek a magyar vállalati közösségek – derül ki a szervezeti kultúra jellemzőit feltérképező első hazai kutatásból.

Köszönőkártyákat osztogattak egymásnak a Nestlé Hungária Kft. dolgozói a karácsonyi partijukon. A cég hr-esei a visszajelzés kultúráját szerették volna így javítani, ez ugyanis fontos feltétele a sikeres együttműködésnek. A teendőket a Human Synergistics nemzetközi szinten kidolgozott, 2008 májusában elvégzett szervezeti kultúra kutatására építették. „Az eredmény megalapozta, melyek azok a területek, ahová a fejlesztést összpontosítani kell” – mondja Verő Barbara, a Nestlé képzési és fejlesztési vezetője. Erősíteniük kellett a konstruktív stíluselemeket, mert ez a további fejlődés motorja lehet. A módszertan kidolgozói ugyanis pozitív kapcsolatot mutattak ki e jellemzők és a cég sikeressége között (a szervezeti kultúráról és az egyes stíluskategóriákról lásd keretes írásunkat).
 

Munkakatonák  | A Human Synergistics Hungary számos tanácsadó cég együttműködésével tavaly először készítette el szervezeti kultúra kutatását, amelyben az ország minden területéről, különböző szektorokból, száz cég ezer munkavállalója vett részt. A kutatók nem találtak bizonyítékot arra, hogy egy profitorientált cég vállalati kultúrája döntően más lenne, mint egy állami vagy nonprofit társaságé. Volt például olyan állami szervezet, amelynél a kívánatos konstruktív stílusok erősebbek voltak, mint a versenyszférában működő egyik cégnél.

„Kizárólag nemzetekre általánosan jellemző munkahelyi kultúra létezik” – állítja Zsikla Gábor, a Human Synergistics ügyvezetője. Az állami és a versenyszféra dolgozói tehát hasonlóan látják munkahelyi elvárásaikat: úgy vélik, a magánéletüket teljesen alá kell rendelniük a munkájuknak.

A magyarokra legjellemzőbb stílus az úgynevezett agresszív-védekező kategóriába eső perfekcionizmus. Ez nagyjából abban merül ki, hogy mindenáron a tökéletességre törekednek. A válaszadók szerint például elvárják tőlük a munkaidejükön akár bőven túlnyúló, kemény és precíz munkavégzést. „Itthon a százszázalékos teljesítmény teljesen normális, ezt észre sem veszik a felettesek. A dicséret ritka, s ahhoz ezenfelül kell produkálni” – tapasztalja Zsikla. A szakember szerint ebbe a kultúrába nem fér bele a hibázás, ami súlyos következményekkel jár. Nem jó az sem, hogy nem ünnepeljük meg a sikereket, s nincs bennünk a jól megérdemelt „megcsináltuk” hangulat. A perfekcionizmus nem egyenlő a teljesítménynek hívott stílusjeggyel. Utóbbi hosszabban fenntartható állapot, míg a mi életvitelünk alapvetően nem egészséges, és kiégéssel végződhet. „A munkát mindkét típus jól elvégzi. A különbség az, hogy eközben mennyire érzik jól magukat” – magyarázza a tanácsadó. A kettő közötti határvonal nem annyira éles, szervezetfejlesztési eszközök segítségével pozitív irányba fordítható a munkahelyi kultúra és az emberek hozzáállása.

Ezen dolgoznak a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál (NHH), ahol a módszertant alapul véve 2007 tavaszán vizsgálták meg a belső viszonyokat. Korábban felállítottak egy megcélzott, ideális kultúra képet. Ehhez egyféle diagnosztikai eszközként jött jól a felmérés. „Azzal tisztában voltunk, hová tartunk. Hogy honnan megyünk oda, az volt az igazi kérdés” – magyarázza Selyem Gyöngyi hr vezető. Szerinte nem meglepő, hogy állami hatóságként főként a passzív-védekező stílusok domináltak náluk. Emellett a perfekcionista szemlélet is jellemző volt.

A hr csoport azonban óvatosan értékelte az eredményeket, hiszen a módszert eredetileg a versenyszférára dolgozták ki. „Nem biztos, hogy a szabályokat a végletekig követő, precizitásra törekvő munkamorál nálunk annyira rossz. Munkatársaink idejének nagy részét a törvények betartatása teszi ki” – hívja fel a figyelmet a vezető. Ezért a konstruktív tulajdonságok fejlesztésén belül a teljesítmény mellett az együttműködésre helyezték a hangsúlyt. A szervezet első emberének vezetési stílusa kihat az alá tartozókra. „Nem feltétlenül jó a manapság megszokott hozzáállás, miszerint a legjobb értékesítőből lesz a csoport vezetője. Vezetőként más feladatoknak is meg kell felelni” – magyarázza Zsikla Gábor. Ennek lehet a következménye, hogy itthon nagyon kevés visszajelzést kapnak a munkatársak, ami a konstruktivitást nagyban rontja. Ezt a teljesítményértékelési rendszerek fejlesztésével lehet orvosolni, de már az is segíthet, ha a vezető személyesen törekszik arra, hogy rendszeresen dicsérje, vagy korholja beosztottját.

Megölt kreativitás  | A magyarokra második helyen legjellemzőbb stílus sem esik a konstruktív területre. A passzív-védekező alkalmazkodás minden bizonnyal a szocialista vállalatoktól kapott örökség. Az eredmények szerint az angolszász világban mindössze az emberek 14 százaléka alkalmazkodóbb nálunk. A szabályok állandó és pontos követése a modern vállalatkép tökéletes ellentéte, hiszen ma már az adminisztratív pozíciókra is kreatív, nyitott gondolkodású jelölteket keresnek.

A Magyar Posta szervezete jól reprezentálja az egész nemzetre irányuló kutatást. Sum István hr fejlesztési igazgató szerint az eredményük nem meglepő, hiszen róluk a közgondolkodásban is egy megbízható, ám lassú és bürokratikus vállalat képe él. „Az alkalmazkodás viszonylag magas értékét magyarázza, hogy meglehetősen későn fogalmazódtak meg üzleti elvárások a szervezetben. Addig a szolgáltatás magas szinten tartása volt mindenki fejében, s ezt az előírt szabályok betartásával lehetett elérni” – mondja. Megértették viszont, hogy így nem lehet továbbfejlődni, s próbálnak ebből kimozdulni. Ami nem megy könnyen, hiszen csak a középvezetői réteg ezer főből áll. Ennek ellenére mindegyikük élhet a tavaly elfogadott új stratégiával összhangban lévő kultúrafejlesztési tréning lehetőségével, ahol például az egyes szakmai területek közötti munkát erősítették. De konstruktivitás jelszóval kerekasztal-beszélgetéseket is szerveztek, ahová a szervezetben alacsonyabb szinten dolgozók is beülhettek. Zsikla szerint az ilyen beszélgetések sokat segíthetnek abban, hogy leépítsék az ősrégi előírásokat.

Érdekes tanulság még, hogy a kutatásban külön kategóriát képviselő hr és felső vezetők mennyire másként látják szerepüket a szervezetben. Különösen előbbiek azok, akik kifejezetten a konstruktivitást érzik elvártnak, ám ők is erős perfekcionizmussal ellensúlyozzák pozitív eredményüket. A cégek első emberei esetében pedig a hatalom (erős, határozott vezetés, és merev hierarchia) illetve a versengés (állandó győzelmi kényszer, gyenge együttműködés) emelkedik ki igazán. Ez magyarázza, hogy az összkép miért mutatja a magyarok munkastílusában a kooperáció hiányát.

Kitessékelnék a gyerekeket a közösségi médiából a francia elnök szakértői

Az Emmanuel Macron által felkért szakértői bizottság egyáltalán nem adna okostelefont a 13 éven aluliak kezébe, a közösségi médiát pedig 18 pluszos szolgáltatásként kezelné.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.