A projektek végrehajtása előtt kidolgozott üzleti esettanulmányokkal az a fő baj, hogy csak a racionális érvekkel törődnek, de a résztvevők érzelmeit nem veszik számításba - állítja a változásmenedzsmenttel foglalkozó szakértő.
Másfél évvel ezelőtt arra kértek, hogy auditáljam egy cégcsoport kudarcba fulladt projektjét. Mindent megtettek a siker érdekében, mégis nagy csalódás lett a dolog vége. Első ránézésre kiválóan előkészített IT projekt volt, nem is értettem, mi lehetett a gond. Aztán a résztvevők saját szavaikkal elmesélték, hogy élték meg...

Az új IT vezető kifejezetten intelligens, okos fiú volt, Angliában szerzett MBA diplomával. Amikor megértette az összképet, azzal a javaslattal állt elő a cégvezető felé, hogy az IT rendszer elavult, nem támogatja hatékonyan az üzletet: sokkal jobb szoftverek vannak már a piacon, amelyek támogatják az értékesítést, a pénzügyi folyamatokat, az ügyfélkezelést és az e-learninget. A hardverparkra is ráfért egy kiadós restauráció. Meglátása szerint a helyzet tarthatatlan volt, és komoly versenyhátrányt jelentett a cég számára.

Pontosan látta, hogy a cég vezetői nem igazán értik, milyen előnyöket hozhat az informatika, inkább kockázatnak értékelték, semmit lehetőségnek. Tudta, hogy nehéz lesz meggyőzni őket egy nagyobb beruházásról. Éppen ezért örült a CEO ötletének, hogy készítsen egy üzleti esettanulmányt (business case-t) a menedzsment számára.

Kidolgozott részletek Sokat dolgozott a beosztottaival az érvek összegyűjtésén, külső tanácsadót fogadott, akik sok piaci adatot, információt és legjobb gyakorlatot hoztak (például a versenytársak üzletére milyen pozitív hatásai voltak az IT rendszer átalakításának). Még piaci és gazdasági hatáselemzés is volt a vaskos anyagban.

Alternatívákat dolgozott ki, mindegyikre költség-haszon elemzést és megtérülés (ROI) számítást készített, azonosította a nagyobb kockázatokat. Külön fejezet szólt arról, hogy milyen konzekvenciái vannak annak, ha nem csinálnak semmit. Az egyik melléklet rendes beruházási tervet tartalmazott - eszközök, szállítók, költségek felsorolásával, még előzetes ütemezés is készült. Az implementációs tervben arra is ügyelt, hogy a bevezetés az üzlet számára minimális zavart okozzon. Egyszóval nagyon összeszedett koncepció kerekedett az egészből.

A menedzsment több megbeszélés után, a harmadik hónap végére úgy döntött, hogy belevág a nagy projektbe...

Papíron működött Az IT vezető frankó, színes-szagos perzit készített és azzal roadshow-zott a cég vezetői és a divíziók között. Bár többen aggódtak amiatt, hogy ez a nagy változás sok fennakadást okoz a cég és az ügyfelek számára, végül mindenki egyetértett, hogy logikus a változtatás.

Egy év elteltével kezdődtek a gondok. Olyan problémák merültek fel, amelyek szerepeltek a business case kockázati listáján (például nem tudtak határidőre szállítani, az ajánlatok késve mentek ki, megnövekedett az adminisztráció). Egyre több kritika érte a projektet és a vezetők kezdtek elfordulni tőle. Egyre több erőforrásra lett volna szükség a projekt befejezéséhez, és persze ebből egyre kevesebb volt.

Így aztán a projekt több határidőt nem tudott tartani, a büdzsé elszállt. A szkeptikusok tábora csak nőtt, miközben az IT vezető folyamatosan amellett érvelt, hogy a változtatás szükséges és logikus. A támogatottsága ennek ellenére folyamatosan csökkent. A projekt végül egy év késéssel, 40 százalékos túlköltéssel és az eredeti scope 70 százalékának teljesülésével ért véget.

Az érzelmek is fontosak A tanulságok hasonlók bármely cég esetében: a business case kifejezetten hasznos, amikor egy IT projekt racionális érveit kell összeszedni, a projekt korai fázisában, ugyanakkor igen keveset segít a végrehajtásban.

Az üzlet nem igazán érti az IT-t; még akkor sem, ha úgy tűnik, hogy igen. Ezért nagyon fontos, hogy az IT vezető a kötekedőnek tűnő kérdéseket nyitottan fogadja és járja alaposan körbe. Pénz sosincs elég, szinte minden IT projekt többe kerül a végén, ezért fontos feladat a menedzsment elkötelezettségének fenntartása. Amikor több helyen is szükség van pénzre, biztos, hogy kicsi lesz a hajlandóság egy bukdácsoló projektbe még több pénzt tolni.

A menedzsment tagjai nem merték felvállalni, hogy igazából nem értik az egészet, inkább csendben ültek, nehogy ostobának tűnjenek. Így aztán mindenki azt gondolta, hogy ha a többiek támogatják, akkor ők sem lesznek kerékkötők. A tanácsadókat is érdemes a helyükön kezelni. A projekt racionális érveinek összeszedésében hasznos a segítségük, de nem árt tudni, hogy ők már messze lesznek akkor, amikor a kivitelezés során a küszködés, a szívás jön.

Így történt, hogy egy gyönyörűen előkészített projektnek nagy kudarc lett a vége. A legnagyobb gyengeség az volt, hogy senki nem figyelt arra, hogy megszerezze a kulcsemberektől a buy-int, az érzelmi elköteleződést. Mindenki egyetértett abban, hogy racionálisan szükség van a projektre, de nem figyeltek egymás érzéseinek, félelmeinek  megértésére és kezelésére.

A business case-ekkel az a legnagyobb baj, hogy a fejről szólnak és nem törődnek a szívvel.

A cikk a Menedzsmentor Blogon megjelent bejegyzés szerkesztett változata.

Bitport Dobay Róbert
Bitport Dobay Róbert
Dobay Róbert a változásmenedzsmenttel foglalkozó Menedzsmentor ügyvezetője, az Interim Manager Academy oktatója.

Az Apple az MI-fejlesztéseiben próbálja kiaknázni az open source előnyeit

A cég a Hugging Face Hubon tett közzé több nyílt forráskódú LLM-et, melyek helyben, a végponti eszközökön futnak.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.