Mióta szoftverek léteznek a gyártók mindig arra törekedtek, hogy szellemi termékeik díjazását úgy szabják meg, hogy az minél inkább arányban álljon a felhasználó számára a termék által biztosított üzleti előny nagyságával. Az egyszerű "egy telepítés-egy licenc" megoldásról már meglehetősen korán kiderült, hogy nehéz vele ezt megvalósítani. Így alakultak ki aztán az olyan egészen speciális megoldások, mint a rendelési sor alapú licencelés a számlázó rendszereknél, vagy az ekvivalens hordó alapú licencelés az olajiparban.
Idővel előtérbe került a licencelésben az idő is, mint dimenzió, hiszen a használat időtartama, gyakorisága szintén szoros összefüggésben van az üzleti előny nagyságával, csak persze mérni nehezebb.
Ebben a témában egészen új fejezet nyílhat meg a felhőszolgáltatások terjedésével. A felhőszolgáltatások igénybevételének egyik vitathatatlan előnye ugyanis, hogy a díjazás elsősorban a használati idővel arányos. Persze a felhőszolgáltatás sem az a bizonyos csodafegyver, amely mindent visz és mindenre megoldás, főleg azért, mert sok vállalat egyelőre nem tudja, vagy nem akarja igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat, de mégis rugalmasabb és kényelmesebb licencelési opciókra vágyik.
De vajon kínálnak-e és mit ezeknek a vállalatoknak a szoftvergyártók? Vagyis költőien fogalmazva mi van az ég és a föld között a szoftveriparban?
Az előfizetés ■ Ilyen konstrukcióval már számos gyártó rendelkezik, és idén áprilisban végre az Adobe is kirukkolt egy előfizetéses ajánlattal a Creative Suite-hoz. Az előfizetés lényege tulajdonképpen az idő dimenzió bevonása a szoftver licencelésbe, vagyis annak biztosítása, hogy a felhasználó csak akkor és annyit fizet a szoftverért, amikor és amennyit használta. Az Adobe idén bejelentett konstrukciója - más gyártók konstrukcióihoz hasonlóan - a szoftver használatát az előfizetési díj ellenében meghatározott időre (1 hónapra vagy 1 évre), akár folytatólagosan több periódusra is biztosítja. A díjfizetés megszűnésével azonban a használat joga szintén megszűnik.
Az Adobe konstrukció egyik különlegessége az, hogy a havi előfizetés bármelyik havi számlázási időszak végén leállítható, majd később újraindítható. Még a szoftver újratelepítésére sincsen szükség, amennyiben az előfizetés lemondása után hat hónapon belül a felhasználó újraindítja az előfizetést. Alkalmi, vagy időszakos termékfelhasználás esetében így lehetőség nyílik arra, hogy a felhasználó csak azokért a hónapokért fizessen ellenértéket, amikor a szoftvert ténylegesen használta.
A konstrukció másik különlegessége, hogy megjelenik a telefonszolgáltatásoknál gyakori hűségnyilatkozat intézménye az 1 éves előfizetésnél, természetesen a hosszabb kötelezettségvállalás ellentételezéseként alacsonyabb díjjal. A kedvezőbb árképzés lényeges szempont lehet a díjfizetés gyakoriságának kiválasztásakor, de figyelembe véve a havi előfizetés fent említett tulajdonságait elsősorban azon ügyfelek számára javasolható ez a fizetési módozat, akik valóban folyamatosan használják a kreatív szoftvereket. Ugyanis amennyiben a felhasználó az éves periódus vége előtt lemondja előfizetését, akkor megszűnik a jogosultsága az éves díjszabásra és felszámítják az éves és a havonta megújítható konstrukció havidíja közötti különbözetet azokra a hónapokra, amikor a szoftver használtban volt.
Kinek jó ez? ■ A gyártónak egész biztosan, efelől ne legyen kétségünk, hiszen használják a szoftverét és folyamatosan fizetnek is érte. Az illegálisan futó példányok tekintetében az Adobe kreatív szoftverei igencsak élen járnak, így nem csoda, ha a gyártó innovatív megoldásokkal próbálja ezt visszaszorítani. De vajon milyen előnyöket biztosít, és milyen felhasználóknak lehet előnyös az előfizetés?
Fontos kiemelnünk, hogy természetesen a Creative Suite előfizetéses változata is ugyanolyan funkciókkal és szolgáltatásokkal használható, mint az örökös licenccel rendelkező termék. Viszont jelentős különbség, hogy a rendszeres díjért cserébe folyamatosan hozzáférést biztosít a legfrissebb szoftververzióhoz mindaddig, amíg érvényben van az előfizetés. Mindemellett az örökös licenc beszerzéséhez képest az előfizetés induláskor jelentősen alacsonyabb induló költséget jelent, valamint az előfizetés díja költségként elszámolható.
Így elsősorban azoknak a felhasználóknak lehet kedvező ez a megoldás, akik valóban folyamatosan használják a kreatív szoftvereket és ráadásul mindig a legújabb változatot szeretnék használni. Szintén megoldás lehet olyan felhasználók problémájára, akiknél csak egy adott időszakra merül fel az igény a szoftver használatára "projekt" jelleggel. Végül érdekes lehet azoknak a felhasználóknak is, akik régebbi verziójú Creative Suite termékcsomaggal, vagy annak valamely komponensével rendelkeznek, de már nem tudják igénybe venni a frissítés (upgrade) lehetőségét.
Természetesen bárki is gondolkodik új licencelési megoldásokra történő áttérésen - legyen az előfizetés vagy éppen felhőszolgáltatás - a döntés előtt mindenképpen ajánlott a használat teljes költségét figyelembe vevő gazdaságossági számításokat elvégeznie.
Gáspár-Hidasi Eszter a szoftvergazdálkodási tanácsadással foglakozóAdathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak