A Deloitte pénzintézeteket vizsgáló információbiztonsági felméréséből az derült ki, hogy a vizsgált bankok negyedénél és a biztosítótársaságok 40 százalékánál voltak informatikai visszaélések az elmúlt egy évben. Ennek ellenére alapvetően elégedettek magukkal.
A Deloitte nyolcadik alkalommal elvégzett globális kutatásában a világ legnagyobb pénzintézeteinek képviselői közül több mint 250-en vettek részt válaszadóként 39 országból, köztük hazai pénzintézetek vezetői is. Éppen ezért érdekes mindjárt a kutatás első megállapítása: a válaszadók kétharmada állította azt, hogy a cégüknél az információbiztonság és az üzleti tevékenység összefonódik. A megkérdezettek több mint 50 százaléka tart fent szoros munkakapcsolatot a működési kockázatok kezeléséért felelős szervezeti egységgel, és aktívan együttműködik a vállalati kockázatkezelési funkcióval.

A fő kihívások A válaszadók szerint az elmúlt évben elsősorban az információbiztonsági irányítási rendszerek, a jogosultságok és hozzáférések kezelése, valamint az információbiztonsági stratégia volt számukra a legfontosabb célterület. Nem változtak viszont a panaszok: a válaszadók idén is a megfelelő források hiányát (44%) és az egyre kifinomultabb informatikai fenyegetéseket (28%) tartották a nehézségeik legfontosabb forrásainak.

A közösségi média felértékelődött mint kockázati tényező. A válaszadók 37 százaléka alakította át a vállalati működés rendjét. 33 százalékuk pedig úgy próbálja csökkenteni a kockázatokat, hogy igyekszik felhívni munkatársai figyelmét a közösségi médiacsatornák használatának veszélyeire. Ide kapcsolódik az is, hogy bár a pénzintézetek jelentős része vizsgálja a cloud computingban rejlő lehetőségeket, 40 százalékuk még nem alkalmazza, vagy mert nem tartja kiforrottnak a technológiát, vagy nagynak ítéli a biztonsági kockázatokat, de olyan vélemény is volt, mely szerint maga a pénzintézet alkalmatlan a technológia bevezetésére. A mobil eszközökkel viszont kezdenek megbarátkozni: a megkérdezett cégek közül több is alkalmazza a mobil VPN-t, a központi eszközkezelést és a mobil eszközkezelést. Ugyanakkor a válaszadók fele nem tervezi, hogy adathalászat megakadályozására szolgáló szoftvereket, külön-külön az alkalmazottaknak és a vevőknek szánt alkalmazásokat, valamint mobileszközök adatvesztését megakadályozó megoldásokat rendszeresítsen a vállalatnál. A másik felük a felhasználási irányelvek megfelelő alkalmazásában, a mobil eszközök biztonságos használatának népszerűsítésében és a bonyolult jelszavak használatának kötelezővé tételében látják a megoldást.


(A kép kattintásra nagyítható!)

Adatok veszélyben A válaszadók szerint az elmúlt évben a legfontosabb fenyegetéseket az informatikai rendszereket érintő csalások, a saját dolgozók hibái és mulasztásai, valamint a belső, üzleti adatokkal kapcsolatos visszaélések jelentették. A megkérdezettek háromnegyedénél dolgozik kifejezetten adatvédelemre szakosodott munkatárs. A vizsgált pénzügyi vállalkozások 49 százaléka nyilatkozott úgy, hogy aktívan dolgozik a cég sebezhetőségének csökkentésén – a cégek 82 százaléka emellett igyekszik proaktívan is megvédeni a vállalati környezetet az újabb és újabb fenyegetésektől.

A felmérésben részt vevő pénzintézetek nagy része üzemeltet biztonsági műveleti központot (Security Operation Center, SOC) azért, hogy az adatforgalmat és az adatokat nyomon követhessék, valamint a biztonsági incidenseket és visszaéléseket hatékonyabban kezelhessék. A válaszadók több mint fele állította, hogy vállalkozása saját maga irányítja a biztonsági műveleti központot, így pontosabb képet kaphat az információbiztonsági problémákról, és hatékonyabban irányíthatja a cég tevékenységét.

Közepesen elégedettek magukkal A pénzügyi vállalkozásokra a felügyeleti szerveik is nyomást gyakorolnak, hogy folyamatosan fejlesszék biztonsági rendszereiket. Talán ezért is ítélte úgy a válaszadók közel 80 százaléka, hogy biztonsági rendszereik legalább 3-as szinten (pontosan meghatározott és dokumentált standard folyamatok, a rendszert folyamatosan továbbfejlesztik) vagy annál magasabb szinten vannak. De hiába a magabiztos önkép, ha ennek ellenére a vizsgált bankok mintegy negyede ismerte be, hogy informatikai visszaéléseket tapasztalt az elmúlt egy évben. A megkérdezettek szerint az átvilágítások során három probléma merült fel nagyon gyakran: a hozzáférési jogosultságok felesleges osztogatása, a munkakörök nem megfelelő szétválasztása és a nem megfelelően dokumentált biztonsági előírások és standardok. Annak ellenére, hogy a vizsgált bankok több mint 70 százaléka az informatikai költségvetésének legalább 1-3 százalékát az információbiztonsági rendszerre költi, a válaszadók szerint a megfelelő költségvetés hiánya az első számú akadálya a hatékony rendszerek kiépítésének. Ez a probléma a megkérdezett biztosítótársaságoknál még súlyosabb, ráadásul gyakran párosul az átláthatóság és a vállalaton belüli befolyás, a felső vezetői támogatottság hiányával.

Bár a cégek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az adatokkal való visszaélések megelőzésére, a vizsgált 46 biztosítócég mintegy 40 százaléka az elmúlt egy évben legalább egy alkalommal visszaélést tapasztalt. A biztosítószektorban dolgozó alkalmazottak egyre több virtuális és mobil terméket, illetve szolgáltatást igényelnek. A megkérdezett biztosítócégek több mint 80 százalékánál használnak céges vagy az alkalmazottak saját tulajdonában lévő mobil eszközöket. A mobil eszközök használatának terjedésével párhuzamosan a vizsgált biztosítócégek több mint 45 százaléka számolt be arról, hogy az elmúlt egy évben legalább egy visszaélést tapasztalt.

Már zajlik a kiberháború?
Itthon sincsenek biztonságban a bankkártyák

A Temuról szólt az első negyedév a hazai e-kereskedelemben

A hazánkban alig több mint fél éve megjelent kínai webshop mellett nehéz labdába rúgni a magyar kereskedőknek - derül ki egy ma közzétett kutatásból.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.