A hazai kkv-k hajlandóak technológiába beruházni, de csak akkor, ha biztosra vehető annak a megtérülése. A fő technológiai fejlesztési fókusz a következő években a közösségi média, a menedzsment szoftverek és a mobil.
Versenyre felvértezve címmel készített globális felmérést a kis- és közepes vállalkozások jövőbeni üzleti és technológiai fejlesztési terveiről az Oxford Economics. Az SAP megbízásából készült kutatásban 21 ország – köztük Magyarország – 2100 kis- és középvállalkozás vezetője vett részt.
Innováció mint hívószó ■ Az elemzésből kiderül egyebek mellett, hogy a vállalkozások jövőbeni fejlődése szempontjából a legtöbb országban a még növekvő piacokban rejlő lehetőségeket jelölték meg első számú stratégiai szempontnak, A magyarországi kkv-k viszont az innovatív környezet kialakítására szavaztak – rajtunk kívül csupán Olaszországban vélekednek még hasonlóan.
És hogy mik az ezzel kapcsolatos legnagyobb kihívások? Az erre a kérdésre adott válaszok nagyobb szórást mutatnak. A nagy országok – Kanada, Németország és Nagy-Britannia – az új földrajzi területeken való működést jelölték meg első helyen. A magyar vállalkozóknak közle a fele viszont leginkább a stratégiai szövetségek és partnerségek létrehozatalára szavazott.
Fókuszban a partnerségek ■ Stano Simunek, az SAP regionális partnermenedzsere is azt emelte ki a kutatás eredményeiből, hogy a kkv-k származási országuktól függetlenül a partnerségek kialakítását a legfontosabb kihívások közé sorolták, ha nem is első helyre, mint a magyarok. "Ez is mutatja, hogy a kkv-k szintén hálózatokban gondolkodnak, ahol már a kisebb, agilisabb résztvevők is hatást tudnak gyakorolni egymásra és a piacra" – mondta Simunek. A régiós vezető szerint egy szabvány megoldásokat szállító nagyvállalat is a partnereire támaszkodik, hogy választ tudjon adni az egyedi ügyféligényekre. Az SAP például maga is több mint száz IT-céggel kötött szövetséget a régióban, amellyel nemcsak az elérhető ügyfelek számát, hanem az innovációs képességet is kölcsönösen előnyösen tudták növeli.
Érdekes, hogy a kutatásba bevont két másik visegrádi országban, Csehországban és Lengyelországban elsősorban a technológiai beruházások megfelelő összetételének a meghatározását tartják a legnagyobb jövőbeni kihívásnak.
Versenyelőnyt érő technológiák ■ A megkérdezettel többsége egyetért azzal, hogy a technológiai fejlesztésnek kulcsszerepe van a növekedésben. A magyarországi cégvezetők kétharmada ugyanakkor – minden bizonnyal a korábbi tapasztalatokból tanulva – ma már csak olyan beruházásokra hajlandó, ahol a világosan látszik a megtérülés, azaz számszerűen kimutatható a (ROI – Return on Investment).
A felmérés öt fő területet emel ki a technológiai fejlesztések szempontjából: az üzleti menedzsment szoftvereket (BMS), a mobilt, az üzleti analitikát (BA), a közösségi médiát és a felhőalapú számítástechnikát. A megkérdezett hazai cégvezetők 61 százaléka szerint ekek közül jelenleg leginkább a közösségi média jelent versenyelőnyt a piacon, ám a mobil csupán 59 százalékkal szorult a második helyre, a felhő pedig 55 százalékkal a harmadikra.
Hozzájuk képest lemeradt BMS és a BA 40, illetve 43 százalékkal szerepel a sorban, de a következő három évben várhatóan az utóbbi kettő jelentősége is megnő. A válaszadók 53 százaléka gondolja ezt az üzleti menedzsment szofvrekeről, 58 százaléka pedig az üzleti analitikai megoldásokról. Ugyanakkor három éves távlatban a megkérdezettek 67 százaléka számít a közösségi média szerepének a növekedésére, 66 százalékuk a mobil megoldásokéra, míg 60 százalékuk a felhőszolgáltatásokéra versenyelőnyt jelentő megoldásoknál.
A magyar kkv-k 28 százaléka egyébként mind a közösségi médiát, mind a mobilt, mind pedig a felhőszolgáltatásokat bérlik, 30 százalékuk viszont, amennyiben kivitelezhető, inkább saját tulajdonra szavaz. Az üzleti analítikai megoldásoknál és az üzleti menedzsment szoftvereknél viszont elenyésző a bérlés, 2, illetve 5 százalék. A cégek közel fele ráadásul egyénileg fejleszti ki ezeket a megoldásokat.
Kihívások ■ A kutatás jól mutatja, mit tartanak az egyes technológiai területeken a problémának a magyarországi cégek vezetői. A mobil megoldások területén 47 százalékuk a platformok és az eszközök sokféleségét és ezek burjánzását jelölte meg első helyen. A cloud computingnál 57 százalékuk a megtérülés kiszámítását tartja a legnehezebb feladatnak, sőt 35 százalékuk szerint ma még az is gond, hogy kevesen értik a felhő előnyeit.
Az üzleti analitikával kapcsolatban 72 százalék látja a legnagyobb kihívásnak annak a biztosítását, hogy a kinyert információk pontosak és megbízhatóak legyenek. A vállalkozások 51 százalékánál komoly feladat az üzleti analitikával összefüggő belső tudás kifejlesztése is.
Vannak kihívások a közösségi média vállalati alkalmazásaiban is. A hazai kkv-k vezetői azt tartják a legnehezebbnek, hogy rávegyék az alkalmazottakat a közösségi oldalak megfelelő használatára. A menedzsment szoftvereknél pedig kritikus pont az új szoftverek integrálása a meglévőkkel – ezt a megkérdezettek 44 százaléka említette az első helyen.
Ami a közeljövő technológiai költéseit illeti, a kutatás Magyarországra vonatkozó fejezete a BMS-t, a közösségi média termékeket és szolgáltatásokat emeli ki, ezekre a cégek vezetőinek a 48 százaléka voksolt, de 45 százalékkal szorosan ott vannak mögöttük a mobil fejlesztések is.