Több mint 300 oldalban összegzi a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) elavult jegy- és bérletrendszerének elektronikus megoldásokkal történő modernizálást az a javaslat, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegyez, és amelyről a Fővárosi Közgyűlés jövő héten tárgyal majd.
Kőkori módszerek ■ Mint ahogy arra a BKK honlapján is olvasható anyag kitér, a budapesti tömegközlekedésben jelenleg alkalmazott lyukasztásos jegykezelési technológia máshol már csak múzeumokban lelhető fel Európa boldogabb részein. A problémával régóta kénytelen együttélni a fővárosiak, hiszen a 2000-es években két ízben is sikertelenül próbálták meg modernizálni a BKV jegyrendszerét.
A BKK mostani előterjesztése alapján 2014-től kezdve fokozatosan vezetnék be az elektronikus jegyrendszert. Ha megvalósul a projekt, akkor megjelenhet az időalapú jegy, a napi limit és az érintésmentes bankkártyás fizetés lehetősége is, a bérletes utasok pedig otthonról, számítógépük mellől hosszabbíthatnák meg bérletük érvényességét.
Mint egy bankkártya ■ A megvásárolt jegyek és bérletek nyilvántartása és ellenőrzése elektronikus formában történik majd egy központi rendszerben. Első lépésként a bérleteket kártyákra cserélnék. A bérlet a gyakorlatban hasonlóan működik majd, mint egy bankkártya, csak nem pénzt, hanem közlekedési lehetőséget tárol a kártyához tartozó számlán. Emellett lehetőség lesz a helyszínen is jegyet, vagy bérletet vásárolni.
A második ütemben a jegyrendszert változtatnák meg, amely elsősorban a nem rendszeres utasoknak jelent előnyt. Bevezetnék az időalapú jegyet, amely korlátlan átszállást biztosít majd a meghatározott időhatárokon belül, illetve a napi limitet is, amely a 24 órás napi jegy árában maximalizálja az egy nap alatt közlekedésre fordítható összeget, ha valaki túllépi az időalapú jegy időkorlátját.
A harmadik ütemben a metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be- és kiléptető kapuk váltják majd fel 2015-ben az ellenőröket.
Érintőlegesen ■ A tervek szerint végül bevezetik az érintés nélküli bankkártyás fizetést, ennek segítségével a néhány éven belül várhatóan nagy számban kibocsátott érintésmentes bankkártyák, vagy mobiltelefonok segítségével külön kártya kiváltása és az ehhez tartozó ügyintézés nélkül, utólagos fizetéssel lehet majd utazni.
A projekt keretében minden járművet új jegykezelőkkel kell ellátni, a metróállomásokon kapukat kell felszerelni és több százezer utas számára kell új bérletkártyát legyártatni és eljuttatni. Az elektronikus jegyrendszert a BKK szerint azoknak lesz a legegyszerűbb megszokni, akik eddig is havi bérlettel utaztak, ők akár otthonról, interneten keresztül is meghosszabbíthatják majd bérletük érvényességét.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak