Places néven hivatalosan is elstartolt a Facebook geolokációs megoldása, amely egyszerre szolgáltatás és fejlesztési platform. A sajtóbejelentésen partnerként szólaltak meg a kifejezetten helymeghatározásra épülő webkettes vállalkozások, ám a mosolyuk nem feltétlenül volt őszinte.

Hetek, hónapok óta megy a találgatás a nemzetközi szaksajtóban, mikor indul el a világ legbefolyásosabb közösségi oldalán a helymeghatározásra épülő szolgáltatás. A kérdés mától nem kérdés: a Facebook Places megérkezett. Kis szépséghibája, hogy egyelőre csak az USA-ba.

Nem új, mégis forradalmat indíthat | Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója újságírók és cég dolgozói előtt beszélt a most bevezetett szolgáltatás lehetőségeiről. Ahogy az várható volt, sok hasonlóságot mutat a rendszer a jóval kisebb felhasználói bázissal rendelkező, de már egy ideje működő Foursquare vagy Gowalla eszköztárával.

Maga a megoldás vagy a Facebook iPhone applikációján keresztül, vagy a touch.facebook.com címen érhető el a HTML 5-öt és geolokációt támogató mobilokon. A Places (és egy erre alkalmas okostelefon) segítségével a felhasználók bejelentkezhetnek (check-in) egy fizikai helyre, ami a státuszüzenetekhez hasonlóan megjelenik a barátok hírfolyamában és a saját adatlapon, továbbá az adott helyhez tartozó aktivitások listáján. Ezzel tudathatjuk ismerőseinkkel, hogy éppen hol tartózkodunk.

Önnek ezt ajánlom! | Ellentétben például a Foursquare-rel, a Facebook rendszere elsőre nem dobja fel a találati listában az összes lehetséges környező boltot, kávézót vagy intézményt, hanem megpróbálja kitalálni, melyek fontosak számunkra. Magyarul, ha a profilunk szerint szeretünk olvasni, húsz író rajongói oldalának vagyunk a tagja és részt vettünk a könyvbarátok világtalálkozóján, akkor jó eséllyel nem a környék cipőboltjait, hanem a könyvesboltokat és antikváriumokat fogja nekünk elsők között felkínálni a Facebook.

Ha nincs a találati listán az a hely, amelyet digitálisan is meg szeretnénk látogatni, akkor hozzáadhatjuk a címet az adatbázishoz. A hibás, rossz bejegyzéseket bárki bejelentheti a Facebooknak, sőt töröltetni is lehet helyeket (például saját lakásunkat nem kívánjuk itt látni). A hivatalos rajongói oldalakhoz hasonlóan. itt is igényelhetik a tulajdonosok a kontrollt a hozzájuk tartozó helyszíneken.

Networking = net (is) working | Amennyiben többedmagunkkal vagyunk valahol, elég egyvalakinek becsekkolni, a többiek a képeknél megismert címkézéssel hozzáadhatók a jelenlévőkhöz. Amint bejelentkeztünk egy helyszínre, láthatjuk, hogy az adott pillanatban ki van a környéken az ismerőseink közül, illetve azokat is, akik az adott helyszínen, például egy konferenciaközpontban tartózkodnak.

A bejelentkezéseinkhez kommentár fűzhető, és természetesen lájkolni is lehet a helyeket. Azonban, ahogy már korábban említettük, egyelőre csak az USA területén érhető el a rendszer. Zuckerberg megerősítette, hogy dolgoznak mind a földrajzi határok, mind a használható mobileszközök körének kibővítésén, de konkrétumok nem hangzottak el.

Fontos kérdés természetesen a személyes adatok védelme is. Az ezzel kapcsolatos hiányosságok miatt rendszeresen kritikával illetik a közösségi oldalt. Ezt megelőzendő Zuckerberg hosszan beszélt a beállítási lehetőségekről. A lényeg, hogy ha nem akarjuk, akkor gyakorlatilag semmi nem jelenik meg velünk kapcsolatban, de azt is megtehetjük, hogy csak eseti jelleggel maradunk "láthatatlanok".

Ellenséges partnerség | Üzleti szempontból nagyon lényeges, hogy a Places nem egy zárt, kizárólag a Facebook számára elérhető szolgáltatás, hanem egyben egy fejlesztési platform (API). Ennek alapjain külsős fejlesztők bármilyen saját megoldást, ötletet megvalósíthatnak. Ezt demonstrálandó a hivatalos bejelentésen több cég együttműködő partnerként vonult fel, többek között a Facebookot immár direkt konkurenciaként nyilvántartó Foursquare és Gowalla is.

A 2,5 milliós felhasználói táborral rendelkező Foursquare alelnöke konkrét megoldásokat nem említett, inkább azt mantrázta, hogy mennyire örülnek az együttműködési lehetőségnek. Hogy valójában mennyire örülnek, azt lehet, hogy még a Foursquare-nél sem tudják.

A cég gyakorlatilag pengeélen táncol: kezd beindulni a toborzás, de a kritikus tömeg még messze nincs meg. Ráadásul a szolgáltatás monoton belépésekben és medálok gyűjtésében megfáradt korai felhasználói már ki is égtek, és elfordultak a Foursquare-től. Megújulás híján ez várható a most szép számban csatlakozó újoncoktól is.

Fejlesztve menekülnek | Tehát bármennyire furcsa, akár még mentőöv is lehet a start-upnak a Facebook gyakorlatilag teljesen hasonló saját alkalmazása. Hiszen ha erre a Foursquare valami okos, felhasználói élményt növelő dolgot képes építeni a saját rendszerén belül, akkor még nagyon hasznos lehet, hogy a Facebook 500 millió felhasználója értesülhet erről.

Persze ha a Facebook szemszögéből nézzük a dolgot, akkor a képlet kicsit egyszerűbb. A Placesre épülő bármilyen külső fejlesztés tovább erősíti jelenlétét és erejét az interneten. A próbálkozások és a hozzájuk köthető cégek egy jó része biztosan elbukik majd, de ez Zuckerberg birodalmára sem pénzügyi, sem egyéb hatással nem lesz. Azon kevesek viszont, akik valami eredeti ötlettel előállva talpon maradnak, várhatják az akvizíciós ajánlatot. Vagy ha nincs szerencséjük, a Facebook csak "inspirációt merít", és egy hasonló megoldást saját rendszerébe integrálva piaci erejét kihasználva egyszerűen eltiporja a kisebbet.

Akad persze olyan cég is, amellyel még a Facebooknak sem lesz egyszerű birokra kelni. A geolokációval és az ahhoz esetleg a későbiekben kapcsolódó hirdetésekkel olyan területre tévedt, ahol a Google térképeivel és utcaképeivel már jelen van. Így újabb front nyílt az amúgy sem baráti viszonyban lévő két internetes óriás között.

Gartner: az MI miatt újra kell tervezni az adatstratégiákat

A vállalatok kétharmada úgy véli, újra kell gondolnia és fejlesztenie is kell az adatokkal kapcsolatos működési modelljét.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.