A státuszüzenetek, bejelentkezések, fotómegosztások és egyéb közösségi hálózatokon elérhető információk alapján nem csak az egyén tevékenysége, kapcsolati hálója, de akár jövőbeli cselekedetei is előre jelezhetők.
A Guardian
hozta nyilvánosságra azt a még 2010-ben készült videót, amelyben a hadiipari beszállítóként ismert Raytheon cég Riot (
Rapid Information Overlay Technology) elenvezésű megoldása látható "akció közben". Az akkor még koncepció modell státuszban lévő analitikai megoldás tulajdonképpen a közösségi hálózatok adatbányászatára és az abból kinyert információk vizuális ábrázolására, elemzésre képes. A hírek szerint a Riot fejlesztésébe az Egyesült Államok kormányzatával közösen fogott a cég, mégpedig azért, hogy az interneten fellelhető milliárdnyi információt könnyebben tudják kezelni és értelmezni.
Térkép e táj ■ Az egyelőre nem világos, hogy az USA hol és milyen formában használja fel ezt a lehetőséget, de amint a beágyazott videó is mutatja, a Facebookon, Twitteren, Foursquare-en és egyéb közösségi oldalokon elérhető információkból meglepően könnyen fel lehet rajzolni bármelyik, social mediában aktív felhasználó profilját. A szó szerinti feltérképezést nem csupán a helymeghatározáson alapuló "becsekkolások" segítik, de például a mobiltelefonokon készített fotókban megtalálható extra adatok is, amelyekkel az elvileg helyszínmegjelölés nélkül posztolt képekről is kiderül, pontosan hol készültek.
A videóban bemutatják azt is, milyen könnyű előrejelzéseket készíteni arra vonatkozóan, hogy egy adott személy várhatóan hol és mikor fog felbukkanni a közeljövőben. Kísérleti alanyként a cég saját munkatársa szolgált, akiről kiderült, hogy nagy valószínűséggel hétfőn és szerdán reggel jár kedvenc edzőtermébe. Így akinek bármilyen, nem hivatalos dolga akadna vele, ott jó eséllyel megtalálhatja.
Bár a tavaly 25 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolító Raytheon úgy nyilatkozott, hogy senkinek nem értékesítette a videón bemutatott megoldást, a közösségi oldalakból kinyerhető információk üzleti felhasználása
folyamatosan napirenden van az informatikai piacon. Egyes szakértők szerint nem kell sokat várni azokra a HR-megoldásokra amelyek nem csak annyit derítenek ki egy állásajánlatra jelentkező személyről, hogy hétköznap esténként sem veti meg az alkoholt, hanem mondjuk azt is, hogy nagy rendszerességgel migrénes rohamok gyötrik, vagy éppen álmatlanságban szenved, és ezért ellenjavalt a felvétele.
Megosztási kényszer ■ Az ezekkel kapcsolatos nyilvánvaló adatkezelési és jogi problémakör mellett azonban még egy dolog megnehezítheti a fenti megoldások teljes körű kiteljesedését: ez pedig a felhasználók esetleges önkontrollja. Ha a közösségi oldalakon nem kürtölik világgá életük minden rezdülését az internetezők, akkor a legfejlettebb analitikai megoldásokkal is nehezebb lesz mondjuk egy pontos jellemrajzot készíteni, vagy egy néhány soros
anonim bejegyzésből beazonosítani az illetőt.