Csökkenő látogatottság és vonakodó hirdetők jellemzik a londoni The Times-nál nyáron bevezetett, fizetős online rendszert. A tulajdonos News Corp. ennek ellenére sem hátrál, és már bulvárlapokra is kiterjesztené a modellt.
A fizetési fal (paywall) a News Corp. élén álló Rupert Murdoch legújabb kísérlete az ingyenes online tartalom elleni hadjáratában. A médiabirodalom tulajdonában lévő The Times és The Sunday Times oldalaihoz július elejétől csak pénzért – naponta 1 fontért, illetve hetente 2 fontért – férhetnek hozzá az olvasók. A lapok nyomtatott kiadásának előfizetői ingyenes juthatnak a tartalmakhoz, nekik egyszerű regisztációra van szükségük. Az új rendszer az első három hónapban tragikus eredményeket hozott, de a News Corp. bízik a hosszú távú sikerben. Ennek megfelelően James Murdoch, a médiakonglomerátum európai vezetője bejelentette: a modellt nemsokára bevezetik a legnagyobb brit vasárnapi bulvárlap, a News of the World esetében is.

Gyenge kezdés
A ComScore adatai alapján a The Times tavasszal még 2,8 millió egyedi látogatót vonzott minden hónapban, ami a fizetős rendszer beindulása után rövid idő alatt 1,6 millióra olvadt. Az oldalakon eltöltött átlagos idő a felére csökkent, a 29 millió oldalletöltésből pedig 9 millió maradt. A legtöbben tehát benéztek a thetimes.co.uk címre, majd rögtön el is hagyták az oldalt, amint megjelent előttük a regisztációs űrlap. Bár a News Corp. nem szolgált adatokkal, az első időszakban állítólag 15 ezren fizettek elő a szolgáltatásra, míg a vállalkozásnak körülbelül 200 ezer rendszeresen fizető olvasóra volna szüksége a sikeres működéshez.

A The Times iPad-es alkalmazása már jobban fogy, hiszen majdnem annyian fizettek érte, mint a lap online kiadásáért. Ez jó eredmény, ha az Apple táblagépének elterjedtségét nézzük, de csak akkor ér valamit, ha a növekedés folyamatos lesz majd. A hirdetők reakciója már sokkal aggasztóbb: egyre többen csökkentik a The Times-ra és a The Sunday Times-ra szánt keretüket, a lapok ugyanis nem szolgáltatnak semmiféle statisztikát a fizetős oldalak forgalmáról. A Starcom MediaVest például a korábbinál 50 százalékkal kevesebbet költ Times-os hirdetésekre, míg az MPG médiaügynökség 90 százalékkal kevesebbet hirdet a két lapban. "Ha közönséget akarok, elmegyek a Guardian-hez vagy a CNN-hez. Senki sem pótolhatatlan" – idézi a Bloomberg a Starcom egyik munkatársát.

Rossz választás? A fizetős online tartalom értékesítése egyes esetekben sikeresnek nevezhető, ilyen például a The Financial Times vagy a The Wall Street Journal online szolgáltatása. Ezek a lapok azonban prémium tartalmat kínálnak egy meglehetősen szűk piaci rétegnek, és ingyenesen olvasható cikkeket is közzé tesznek, így nem kell látatlanban dönteni a vásárlásról. A helyi újságoknak szintén van keresnivalójuk ezen a területen, hiszen olyan anyagokat készítenek, amelyek máshol nem elérhetők. A modell azonban több mint véleményes az általános témákkal foglalkozó The Times esetében, egy bulvárlapnál pedig annál is kevésbé tűnik működőképesnek. Az Interactive Data elemzője egyenesen elképzelhetetlennek nevezte, hogy beválik a News of the World fizetőssé alakítása.

"A függetlenség egyetlen megbízható, tartós és folyamatos garanciája a profit" – fejtette ki James Murdoch egy augusztusi előadásában, amelyben éppen a BBC-t és a brit médiaszabályozást ostorozta. Ebből kiindulva a News Corp. brit kísérlete igen kockázatosnak tűnik: olyan bulvárhírekért akar pénzt szedni az olvasóktól, amelyek amúgy is hegyekben állnak a világhálón. A The Times bulvárosítása és a The Wall Street Journal általános tematizálása a fentiek alapján ugyancsak hazárdjátéknak tűnik. Végül ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a vállalatok elismertsége jelentősen befolyásolja a The Times-éhoz hasonló kezdeményezések sikerét, ezen a területen pedig Murdoch-ék nem állnak valami fényesen Nagy-Britanniában.

Emlékezetes, hogy a News of the World 2006-ban lehallgatta a királyi család tagjainak telefonbeszélgetéseit, amiért egyik újságírójukat és egy magánnyomozót később börtönre is ítélték. A botrány tavaly új erőre kapott, amikor kiderült: a lap több száz ismert személyiség mobiltelefon-üzeneteiben kutakodott, hozzájutva egyebek mellett banki és adóinformációkhoz is. Később peren kívüli megegyezések sorozata következett, amelyek során a News of the World horribilis összegeket fizetett ki a sértetteknek, hogy elálljanak a pertől – ettől függetlenül valószínű, hogy a médiabirodalom Watergate-ügyének még koránt sincs vége, és újabb feljelentések születnek majd.

Vihar egy pohár vízben Népszerű elmélet, hogy a Murdoch-féle fizetős modell előbb fog megbukni, mint hogy kiderülhetne, mennyire életképes valójában. Az újságkiadás a News Corp. bevételeinek csak töredékét generálja, hiszen a médiakonglomerátum alá olyan egységek tartoznak, mint az Avatar című szuperprodukciót jegyző 20th Century Fox. Egyre többen valószínűsítik, hogy a News Corp. nemsokára megszabadul majd a ballaszttól, és a közvetlen konkurencia előbb-utóbb felvásárolja a szóban forgó lapokat. Az Advertising Age jóslata szerint például a The Wall Street Journal belátható időn belül a Bloomberghez kerül, és eltűnnek az idősebb Murdoch "tintafoltos fetisizmusának" utolsó emlékei is.

A MediaTel által idézett felmérés szerint jelenleg az internetezők mindössze 4 százaléka nyilatkozik úgy, hogy hajlandó fizetni online újságtartalmakért, miközben a nyomtatott The Times példányszáma 15 éves mélyponton van. A lap ilyen körülmények között szakított a keresőkkel (a Google nyár óta csak a konkurencia találatait listázza), figyelmen kívül hagyva, hogy a hirdetők az online piacon sokkal erősebbek a kiadóknál, hiszen sokkal több választási lehetőségük van. Mire játszhat tehát a The Times és a The Sunday Times?

Mindent vagy semmit A News Corp. paywall-kísérletének egyetlen életszerű magyarázata lehet, mégpedig a drasztikus szakítás mennyiségi szemlélettel. Az oldalak valóban elvesztik látogatóiknak számottevő részét, azonban gondoljunk bele: hány lap rendelkezik összes olvasójának nevével, e-mail címével, sőt hitelkártya-számával? Könnyű belátni, hogy ez páratlan lehetőséget adhat a közvetlen kommunikációra. Ha a News Corp. valóban ilyen irányban gondolkodik, akkor a száz százalékig fizetős Times nem a tartalom értékesítésére, hanem a fogyasztók adatainak összegyűjtésére szolgáló kísérlet, ami már a hirdetők szempontjából is sokkal jobban hangzik. A News Corp. ráadásul a brit BSkyB televíziós műsorszóró teljes felvásárlását tervezi, ami után az előfizetői bázist multimédiás csomagokkal bővíthetné.

Ha a Murdoch-birodalom tervei sokkal szofisztikáltabbak, mint ahogy azt a legtöbben feltételezik, akkor igen érdekes kísérletről van szó – a tét a Times márka gyors lerombolása, szemben egy olyan értékesítési modell kísérleti üzemével, amely a médiabirodalom teljes portfólióját tekintve összehasonlíthatatlanul nagyobb haszonnal kecsegtet.

Microsoft: közelednek a választások, az oroszok is beindultak Amerikában

A szoftvercég szerint a külföldi befolyásolási kísérletek egyelőre lassabban bontakoznak ki, mint az előző két elnökválasztás idején, de az Ukrajnának nyújtott támogatás aláásása már javában zajlik.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.