Az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról kutatássorozat legfrissebb anyagában a kutatók arra keresték a választ, hogy a fogyasztók körében mennyire ismert a 4G mobilinternet-hálózat, illetve miként vélekednek a jövő eszközeinek szánt internetképes termékekről, mint amilyen például az okosóra.
Hallott-e már Ön a 4G mobilinternet-szolgáltatásról?
Tudta-e Ön?
Ahogy az a fenti grafikonon is látszik, a rendszeres internetezőket jelentő válaszadók túlnyomó többsége úgy nyilatkozott, hogy hallott már az új generációs hálózatról. A megkérdezettek bő harmada ráadásul tudja is, mit takar a 4G, vagy más elnevezéssel LTE szélessávú mobil technológia. Ennek ellenére azért nem árt óvatossággal kezelni ezeket a viszonylag magas számokat, hiszen a felhasználók "önbevallása" nem feltétlenül jelenti azt, hogy valóban tudják, miről van szó, illetve nem csak megfelelési kényszer miatt nyilatkoztak úgy, ahogy.
A hazai szolgáltatók kínálatában már 2012 elején feltűnő 4G-s lehetőség elterjedését a kínálat eddigi szűkössége mellett a hálózat kapacitását kihasználni képes eszközök alacsony száma is gátolta, gátolja. Ez ugyanakkor csak egy szükséges előfeltétel, hiszen Nyugat-Európában sem kapkodják el egyelőre ezeket a csomagokat, miközben az ott értékesített telefonok harmada már LTE-képes. A 3G-nél lényegesen gyorsabb internetezést lehetővé tevő új hálózati technológiát ráadásul ugyanúgy lépésenként kell kiépíteniük a szolgáltatóknak, mint tették ezt évtizedekkel ezelőtt a normál mobiltelefonos szolgáltatás iépítésekor.
A mobilinternet-szolgáltatás kiemelten fontos fogyasztói aspektusai
Ár és megbízhatóság
A kutatásba bevont internetezők sok követelményt tartanak fontosanak a mobilnetes szolgáltatások értékelésekor. Ezek közül a megfelelő ár és a megbízható működés áll a legelőkelőbb helyen, de a lefedettség és a csomagtúllépés esetén is működő (lassabb) netes elérés is három válaszadóból kettőnél szerepelt a kiemelten fontos aspektusok között.
A kutatás kitért arra is, hogy a mobilinternet-előfizetést milyen eszközökön veszik igénybe a fogyasztók. Kiderült, hogy közel 70 százalékban a telefonjuk képernyőjén használják a mobilnetet, körülbelül 30 százalék használja azt számítógépen (adatkártyával, mobil stickkel) és minden hatodik mobilinternet-előfizető netezik a telefonját modemként használva. (A száz százaléknál nagyobb eredmény azért jöhetett ki, mert egy válaszadó több lehetőséget is megjelölhetett.)
Az okosságnak is van határa
A technológia fejlődésével egyre több hagyományos használati tárgy, elektronikai eszköz vértezhető fel mobilinternetes kapcsolattal. A mobiltelefonok után most éppen sorra jelennek meg a különböző okosórák, miközben a tévéknél is gőzerővel zajlik az "okosítás". De jelen van már késztermék vagy legalább prototípus szintjén az otthoni 3D-s nyomtatótól kezdve az internetes szemüvegen át a facebookozó hűtőig minden. Ennek fényében az eNET megvizsgálta azt is, hogy hogyan viszonyulnak a hazai fogyasztók ezekhez a - sok esetben még nem is kapható - termékekhez.
A kutatásban azt járták körbe, hogy vajon használják-e már a válaszadók az adott eszközt, szívesen kipróbálnák, illetve megvásárolnák-e? A vizsgált 12 eszköz közül az internetre kötött hűtő, az okosóra és az intelligens, internetezésre képes szemüveg osztotta meg leginkább a közönséget. Míg az okostévé, a tablet illetve az autóba szerelhető mobilos GPS nyomkövető megítélése a leginkább egyöntetű.
A válaszadókat egyébként három jellegzetes csoportba lehetett osztani a szerint, hogy hogyan viszonyultak ezekhez az eszközökhöz. Az „elutasítók” (22,9%) rendszerint sem nem használják az adott eszközt, de nem is vágynak arra, hogy kipróbálják. Az „instant get” („azonnal akarom”) csoport tagjai (37,8%) leginkább azzal tűnnek ki, hogy köztük találhatók legnagyobb számban azok, akik leginkább nyitottak a vásárlásra – kivéve az okostelefont, amivel közel kétharmaduk eleve rendelkezik és az internetre kötött hűtőt, amitől még ők is idegenkednek. Végül a „kütyümániások” (39,3%) szinte mindenre azt mondják, hogy kipróbálnák (kivéve, amivel már rendelkeznek), viszont a vásárlást még átgondolnák.
Fertőző okostelefon
Az okostelefon érdekes, de semmiképpen sem meglepő törésvonalat képez a kutatás résztvevői között: akinek nincs, nagy valószínűséggel tartozik a többi eszköznél is az elutasítók közé, miközben a mobilinternetet is jóval kisebb valószínűséggel használja. A többiek esetében úgy tűnik az okostelefon egyfajta trójai falóként működhet, ami sokaknál megnyitja az utat a többi kütyü felé, illetve magát a mobilinternetes szolgáltatást is értelemszerűen ezek a vásárlók fogják legnagyobb eséllyel igénybe venni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak