A Google+ csak látszólag a Facebook ügyes másolata: valójában olyan megoldásról van szó, amellyel a vállalat egész kereső- és hirdetési üzletét akarja átmenteni a "közösségi korszakba".
A Google+ júniusi indulása óta rengeteg leírás jelent meg az új rendszer működéséről, a legtöbb érdeklődő pedig már saját fiókkal is rendelkezik. Az egyelőre csak tesztüzemben futó oldalról mi is több alkalommal beszámoltunk, például itt, itt és itt. Ám a funkciók bemutatásánál vagy a többi szolgáltatással való összevetésnél sokkal érdekesebb kérdés, hogy milyen elképzelés áll a Google+ fejlesztése mögött: egyszerű Facebook-klónról van szó, vagy az internet átformálására tett kísérletről?

Fókák és eszkimók A LinkedIn üzleti közösségi oldal vezetője az AllThingsD júliusi rendezvényén kifejtette, hogy a közösségi hálózatok mezőnyében nem maradt hely újabb játékos számára. Jeff Weiner szerint a piac nem csak telített, de a szerepek is világosan ki vannak osztva. A szakmai élet a LinkedIn, a magánélet a Facebook csatornáin zajlik, míg a Twitter arra való, hogy a felhasználók gondolatokat közvetítsenek a megfelelő közönségnek. Ennek megfelelően idejük sem marad újabb hálózatosdira, ráadásul tévénézés közben gond nélkül lehet facebookozni, de facebookozás közben már nem igazán lehet "googleplusozni".

A Google+ ennek megfelelően csak akkor lehetne sikeres, ha átvenné valamelyik versenytársa helyét. Ez a logika azt feltételezi, hogy a Google a többi szolgáltatás mintájára céloldalt hozott létre, vagyis azon igyekszik, hogy direkt a szolgáltatás honlapjára irányítsa a felhasználókat. A vállalat filozófiája viszont nem ilyen: mindegy, hogy a felhasználó Gmail-es fiók alól levelezik, az iGoogle a kezdőlapja, vagy mondjuk egy androidos telefonról indít kereséseket, a Google minden esetben a belépési pontokat ellenőrzi, nem a céloldalakat. Arra pedig semmi sem utal, hogy ezt a Google+ esetében másképp tervezné.



A Google+ már az iPhone-okra is megérkezett


Új platform A modell sikerének kulcsa a szolgáltatások összekapcsolása mellett a Chrome böngésző és a ChromeOS lehet majd. Nem a különféle bővítményekről vagy extrákról van szó, hanem a Google+ teljes integrációjának lehetőségéről. Erre az Advertising Age egyik szakértője a Google keresőmezőt hozza fel példaként, amely manapság már megszokott látvány a browserek felületén és jónéhány weboldalon. Van, aki már készpénznek veszi egyfajta Chrome+ megjelenését is, ami hirtelen 160 millió Chrome-felhasználót csatlakoztatna automatikusan a Google+ hálózatába, hogy a ChromeOS-szel akár egy "felhő alapú közösségi operációs rendszer" is lehetővé váljon.

Mindebben nagy lehetőségek rejlenek a Google számára. A browserbe épített Google+ már nem sokban emlékeztetne a Facebookra: az elhíresült "fekete csík" ott díszelegne minden weboldal tetején, azonnali hozzáférést biztosítva a levelezéshez, az ismerősök listájához, a tartalmak megosztásához, a csevegéshez vagy más eszközökhöz. A Google a munka nagyját akár rá is hagyhatja a külső fejlesztőkre (akik már most nagyon lelkesek), meglévő eszközei pedig sok esetben felértékelődnek majd. Ilyen például a kevéssé ismert Sidewiki (széljegyzet), amely a Google+ ismeretségi köreivel ötvözve kifejezetten érdekesnek tűnik.

Google+: igazi név, vagy törlés!
A Facebook megállította az adatszivattyút

Más üzlet Termékeinek összekapcsolása során a Google új analitikai lehetőségekkel bővítette az Analytics és a Webmaster Tools palettáját, a +1 eredményeket beépítette a keresési találatok közé, amelyek már a szerzőt is megjeleníthetik, és felstafírungozta a Gmail fiókokat, hogy csak a legfeltűnőbb változásokat említsük. Mindezzel a felhasználó egyre inkább a középpontban érezheti magát, és a Google eddig nem ismételte meg a Facebook vagy saját korábbi baklövését sem, vagyis tiszteletben tartja a biztonsággal és adatkezeléssel kapcsolatos elvárásokat.

Egy amerikai felmérés szerint a Facebookkal körülbelül annyira elégedettek az emberek, mint az adóhivatallal. A Google iránti bizalom tehát azt eredményezheti, hogy a felhasználók önként több információt adnak át magukról, amelynek begyűjtésére az üzenetek és a kapcsolati háló mellett a Sparks is alkalmas eszköznek látszik. A Google ezzel képes lehet rá, hogy az eddigieknél frissebb és relevánsabb tartalommal lássa el felhasználóit. Az eddigi rendszer azért volt sikeres, mert a megfelelő keresési találatokkal igyekezett minél előbb továbbküldeni a látogatókat. Úgy tűnik, a jövőben minél tovább meg akarják tartani őket, biztosítva az információ folyamatos áramlását.



Így működik a Sparks


A modell közvetve sok pénzt termelhet, hiszen a Google elkezdheti az internet fősodrának átalakítását, saját felhasználóinak igényeire szabva annak működését. Ez a céges ügyfeleknek is több és hatékonyabb hirdetési lehetőséget teremt, akik már nem csak a keresőben, de a Google+ rendszerében vagy a Sparks folyamában is hatékonyan elérhetik célcsoportjukat. A Google+ az üzleti oldalak megjelenésével és a keresés, illetve a hirdetések integrálásával túllép a Google Places (helyek) korlátozott lehetőségein, fokozott ellenőrzést biztosítva a hirdetőknek a +1 vagy az Analytics beépítésével.

Erőgyűjtés A Google nehéz feladat előtt áll, hiszen mindenek előtt ki kell alakítania a megfelelő felhasználói bázist, és be kell söpörnie mindazt az értékes információt, amelyre az egész modell épül. Állítólag a Google+ belső tesztje során mindenki a rendszer bonyolult felépítésére panaszkodott, így az egyszerűsítések után nem véletlen a Facebook-klónra emlékeztető megjelenés sem: a cél, hogy a Facebookhoz szokott tömeg migrációja minél fájdalommentesebb legyen. Mindenesetre a küszöbön álló változás nemcsak a vállalat, de az internetezők szempontjából is izgalmas lesz, hiszen számukra a Google sikere egyben magasabb szintű felhasználói élményt jelent majd.

Összezuhantak a Meta részvényei, amikor kiderült, hogy az MI pénzbe kerül

Sokan próbáltak szabadulni a papíroktól, miután a vállalat lassulásra figyelmeztetett a mesterséges intelligencia fejlesztésével összefüggő, hosszabb távra szóló beruházásokra hivatkozva.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.